Пет стъпки за пролетна профилактика на електрическия велосипед

KTM 2023

Не, че в голямата част на България имаше изобщо някакъв сняг тази зима. Но все пак, температурите вече се поповишиха и вече двуцифрените стойности са ежедневие. Желанието за колоездене се пробужда. Вече започнаха и първите състезания по планинско колоездене. Първите два старта с включени еМТВ отминаха, предстои ни този уикенд надпреварата в Драгоман „Байк и рън за Чепън“. Затова тези от нас, които са оставили велосипеда си в зимен сън, е време да го събудят, да заредят батерията и да тръгнат на първото си пътешествие. За да не бъде съкрушен ентусиазма рано-рано, е добре да се поогледа е-байка преди да излезем.

 

Стъпка 1: почистване, припомпване, смазване

Може мръсотията от предходния сезон да ни носи приятни спомени, но повечето велосипеди изглеждат по-добре, когато са чисти. Затова е време да се отървем от нея. Първо трябва да махнем батерията. Така доста по-спокойно можем да действаме с водата. Първо премахваме грубата мръсотия с четка. След това напръскваме велосипеда със специален препарат. Повечето от тях вече са био разградими. След малко престой можем да забършем с парцал. Нашият опит ни е показал, че микфорибърните кърпи са най-щадящи гланца на рамката. Винаги е по-добре да избягваме водоструйките в автомивките, за да не вкарваме вода и да набиваме мръсотията в лагерите и другите части. Специалните водоструйки с по-ниско налягане са добра алтернатива. С четка за зъби лесно може да се достигне до по-трудно достъпните места. Накрая оставете байка да изсъхне и го полирайте с мека кърпа.

електровелосипед

Ако велосипедът не е използван няколко седмици, със сигурност гумите му са поомекнали. След зимната пауза те трябва да бъдат проверени задължително. На самите гуми отстрани пише с какво налягане да бъдат използвани. Лесно се настройва чрез помпа с манометър. С правилното налягане ще спестите и малко батерия.

Чистенето на веригата, според едно проучване, за съжаление, се оказа, че често е пренебрегвано от колоездачите. Тя обикновено събира доста мръсотия. В зависимост от замърсяването, е хубаво и ние да я позабърсваме от време на време. Старата смазка може да се премахне с препарат за почистване на вериги. С него се напръсква веригата, оставя се да престои за кратко и след това се забърсва. След това трябва периодично да се смазва. Според това в какви условия караме, смазките биват „сухи“ и „мокри“. Разбира се, има и компромисен вариант – универсалната смазка.

Стъпка 2 – батерия и двигател

Трябва да отделяме повече време на батерията и двигателя. Все пак те са до някаква степен сърцето на електрическия ни велосипед. Всички производители представят пълна документация затова, как да поддържаме компонентите правилно. Основното е съхраняването през зимните месеци. Тук ключовата фраза е „умерени климатични условия“. Не трябва да ги съхраняваме нито на екстремен студ, нито на много горещо. И разбира се, на сухо. Най-добре се съхраняват в помещения, в които и ние се чувстваме комфортно да живеем. Хубаво е периодично да проверяваме заряда на батерията. Той трябва да е някъде между 30 и 60 %. Преди да ги подкараме отново, трябва внимателно да почистим контактните точки на батерията и рамката с мек парцал. Добре е да избягваме директен контакт с вода. А поставянето под водна струя или потапянето ѝ във вода са напълно нежелателни.

Щом стане въпрос за двигателя, там опциите за профилактика разбираемо са малко. Това трябва да се случва само в специализирани сервизи. По принцип, двигателите нямат нужда от обслужване. Или поне докато работят добре. Но ако започнат да се чуват необичайни звуци, задължително трябва да посетим сервиза.

 

Стъпка 3 – проверка на болтовете

Никой не обича разхлабените болтчета. Ние трябва периодично да ги проверяваме, особено ако караме по-честичко и по-грубичко. Започваме със седалковата скоба, след това преминаваме и през целия байк. Хубаво е да имаме динамометрично ключе, за да знаем, че всичко е затегнато точно, колкото трябва. Обикновено на всички компоненти е изписано с колко Nm да се затягат. Болтовете на допълнителните компоненти, като багажници, катинари, фарове и т.н. също трябва да се проверят.

 

Стъпка 4 – светлините

Светлините при електрическите велосипеди са от голяма важност. Особено при S-pedelec моделите, които могат да се движат с до 45км/ч при подпомагане. Добрите светлини ни правят по-лесно забележими от останалите участници в движението. Има едно мото „колкото по-бързо въртиш педалите, толкова по-бързо трябва да мислиш“. Това обаче е малко подвеждащо при ел. байковете, тъй като там можем да развием по-висока скорост, без да се напъваме много. Добрите фарове са препоръчителни, когато се движим рано сутрин, или във вечерните часове. При пролетната профилактика трябва да проверим за прекъснати жици. Ако имаме кабелчета, които се подмятат по рамката, те могат да се хванат за нея с фини кабелни връзки. Понеже все още има фарове с халогенни крушки, добре е да проверим дали те са добре. А ако крушката е изгоряла, трябва да я сменим, или пък направо да се замислим за вземане на фар с LED светлини, които са доста по-евективни и пестящи енергия. Модерните фарове могат да „греят“ с по 1000 лумена и отгоре. Някои е-байкове имат фарове с къси и дълги светлини. Доста полезна функция, когато караме нощно време в гората.

 

Стъпка 5 – проверка на спирачките и дерайльора

Спирачките трябва да работят добре винаги. Затова е важно да се погледнат и те обстойно. Дори не само напролет, ами преди всяко каране. Ако се съмняваме в работата им, веднага отиваме в близкия сервиз. Преди това обаче е добре да проверим някои неща. Дали правят достатъчно налягане, лесно ли се стиска лостчето, дискът скърца ли и стърже ли при спиране? Ако е така, то накладките трябва да бъдат сменени в най-скоро време.

Трансмисията също трябва да се проверява след всеки 1000 км каране. Според това, как се грижим за нея, зависи колко често ще сменяме касета, верига, дерайльор и други. Велосипеди, които се карат основно в топло и сухо време се нуждаят от далеч по-малко обгрижване от тези, които се карат в дъжд и кал.

Ако имате някакви съвети и трикове, които искате да споделите с нас, може да ни пишете във фейсбук. А в нашият магазин винаги можете да намерите Калин, който ще ви посрещне с усмивка и ще ви помогне с каквото имате нужда.

еколело магазин

ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

елекрическо колело Bergamont
ел байк Specialized
батерия Bosch