Заради своята спортна ориентация, марката Specialized не се свързва често с производство на велосипеди за всички типове колоездене. Най-вече за такива, с които да карате без да се изпотите. Например, сред моделната им гама досега липсваше SUV колело. Но досега!
Turbo Tero X е името на новия модел за 2023 г. А самото име показва на къде бият мислите на производителя. Линията Turbo Tero на Specialized отдавна се грижи затова новаците в планинското колоездене да го обикнат. В същия момент моделите EQ, оборудвани с ежедневни аксесоари, прокарват мост към колоезденето по асфалт. Tero X има за цел прецизно да внесе баланс. В него са комбинирани приличен брой офроуд качества, но е и с потенциала на велосипед за туристически преходи. И всичко това с двойно окачване.
При подобни експерименти, често качествата клонят по-скоро към едната от посоките. Представянето на Tero X несъмнено е по-добро, когато сме извън пътя. Със 130 мм ход отпред и 120 мм отзад, Specialized са сглобили работеща амортисьорна система. С такова окачване спокойно можем да преодолеем повече от паднала пръчка на пътя ни. Е, разбира се, геометрията е далече от тази на allmountain модел. Но ако решим, спокойно можем да покараме малко по-грубо надолу, или нагоре. Оборудването на велосипеда създава усещане за комфорт, ако решим да караме по по-леки маршрути. Specialized са интегрирали в алуминиевата рамка заден амортисьор във вариант single pivot. Винаги работещо решние. Затова и го виждаме поставен при Tero X. За разлика от SUV модела на Giant – Stormguard E+, при Tero X не се налага свалянето на дисагите и калниците, когато решим да съкратим пътя през някоя офроуд пътека. Това е благодарение на по-големите лагери, които държат окачването по-стабилно и рискът от счупване е далеч по-малък.
Specialized са поставили багажник, който е сравнително удобен за монтирането на дисаги. Те би трябвало да бъдат товарени максимално с до 20 кг багаж. Това е малко по-малко от допустимия товар, който Turbo Tero може да понесе, но пък е повече от товароносимостта на споменатия по-рано Giant Stormguard+. Ако ни се наложи да пренесем още повече багаж, можем да разчитаме на ремарке, което да закачим на Tero X. С него ще теглим още до 60 кг товар.
Електрическите двигатели също предразполагат за добре прекарано време с велосипеда. В портфолиото на Specialized се намират богато количество агрегати. Три от тях ще ги видим в Tero X. Трите варианта на модела – Tero X 6.0, Tero X 5.0 и Tero X 4.0 са с три различни мотора. Всеки е с мощност 250 W, а максималният модел варира от забележителните 90 Nm, до 50 Nm. Преди да си поръчаме това колело, трябва добре да помислим добре къде ще караме повече и при какви условия.
Типично за Specialized, настройките на двигателя могат да са строго индивидуални за всеки един от трите режима на подпомагане – Eco, Sport и Turbo. Те се правят чрез приложението Mission Control. В допълнение на това, приложението позволява да се прави ъпдейт на системата „по въздух“, без да се налага да бъде закачана на компютър.
Трите различни двигателя вървят с точно определена батерия във всеки вариант на модела. Така, че не може да се каже колко точно ще бъде прехода с едно зареждане на Tero X. Батериите, които са напълно вградени в долната тръба са с капацитет 710, или 530 Wh. В прессъобщението от производителя се споменават 120 км максимален преход, но не става ясно за коя конфигурация и кой режим на подпомагане става въпрос.
Поне откъм трансмисия нещата са ясни. Specialized са оборудвали всички вариант с 12-скоростна система на Sram. Разликата е в класът и обхватът на касетата.
И накрая, няма как да не споменем и цените. Те стартират от 8700 лв за Tero X 4.0 и стигат до 12400 лв за Tero X 6.0. Освен компонентите от най-високо качество, още нещо, което оставя приятно впечатление е осветлението на модела. Задната светлина функционира и като стоп светлина, а фарът има къси и дълги светлини.
Specizlized Turbo Tero X 6.0 Specialized Turbo Tero X
5.0 Specialized Turbo Tero X 4.0
Ето и бърз поглед над техническите данни на Specializad Turbo Tero X:
· Варианти: Specialized Turbo Tero X 6.0, Specialized Turbo Tero X 5.0, Specialized Turbo Tero X 4.0, Specialized Turbo Tero X 4.0 EQ
· Двигатели: Specialized 2.2, Specialized 2.0, Specialized 2.0 E
· Батерии: Specialized U2-710, Specialized U2-530
· Дисплей: MasterMind TCD
· Вилки: RockShox Lyric Select+, RockShox 35 Silver TK, RockShox Recon Silver RL
· Трансмисии: Sram X01 Eagle, Sram GX Eagle, Sram SX Eagle
· Спирачки: Sram Code RSC, Sram Code R, Sram G2 RE
· Тегло: от 26.4 кг
· Максимална допустима маса: 136 кг
· Цветове: Satin Black / Gloss Smoke, Gloss Morning Mist / Dark Navy, Gloss Red Onyx / Smoke, Gloss Oak Green Metallic / Oak Green, Satin Gunmetal / White Mountains, Satin Silver Dust / Smoke