Specialized Turbo Tero X – качествен нишов електрически велосипед

Trek Fetch

Заради своята спортна ориентация, марката Specialized не се свързва често с производство на велосипеди за всички типове колоездене. Най-вече за такива, с които да карате без да се изпотите. Например, сред моделната им гама досега липсваше SUV колело. Но досега!

Turbo Tero X е името на новия модел за 2023 г. А самото име показва на къде бият мислите на производителя. Линията Turbo Tero на Specialized отдавна се грижи затова новаците в планинското колоездене да го обикнат. В същия момент моделите EQ, оборудвани с ежедневни аксесоари, прокарват мост към колоезденето по асфалт. Tero X има за цел прецизно да внесе баланс. В него са комбинирани приличен брой офроуд качества, но е и с потенциала на велосипед за туристически преходи. И всичко това с двойно окачване.

При подобни експерименти, често качествата клонят по-скоро към едната от посоките. Представянето на Tero X несъмнено е по-добро, когато сме извън пътя. Със 130 мм ход отпред и 120 мм отзад, Specialized са сглобили работеща амортисьорна система. С такова окачване спокойно можем да преодолеем повече от паднала пръчка на пътя ни. Е, разбира се, геометрията е далече от тази на allmountain модел. Но ако решим, спокойно можем да покараме малко по-грубо надолу, или нагоре. Оборудването на велосипеда създава усещане за комфорт, ако решим да караме по по-леки маршрути. Specialized са интегрирали в алуминиевата рамка заден амортисьор във вариант single pivot. Винаги работещо решние. Затова и го виждаме поставен при Tero X. За разлика от SUV модела на Giant – Stormguard E+, при Tero X не се налага свалянето на дисагите и калниците, когато решим да съкратим пътя през някоя офроуд пътека. Това е благодарение на по-големите лагери, които държат окачването по-стабилно и рискът от счупване е далеч по-малък.

Specialized Turbo Tero X
Single pivot задно окачване с амортисьор RockShox

Specialized са поставили багажник, който е сравнително удобен за монтирането на дисаги. Те би трябвало да бъдат товарени максимално с до 20 кг багаж. Това е малко по-малко от допустимия товар, който Turbo Tero може да понесе, но пък е повече от товароносимостта на споменатия по-рано Giant Stormguard+. Ако ни се наложи да пренесем още повече багаж, можем да разчитаме на ремарке, което да закачим на Tero X. С него ще теглим още до 60 кг товар.

Електрическите двигатели също предразполагат за добре прекарано време с велосипеда. В портфолиото на Specialized се намират богато количество агрегати. Три от тях ще ги видим в Tero X. Трите варианта на модела – Tero X 6.0, Tero X 5.0 и Tero X 4.0 са с три различни мотора. Всеки е с мощност 250 W, а максималният модел варира от забележителните 90 Nm, до 50 Nm. Преди да си поръчаме това колело, трябва добре да помислим добре къде ще караме повече и при какви условия.

Specialized Tero
Turbo Tero X 6.0 с двигател Specialized 2.2

Типично за Specialized, настройките на двигателя могат да са строго индивидуални за всеки един от трите режима на подпомагане – Eco, Sport и Turbo. Те се правят чрез приложението Mission Control. В допълнение на това, приложението позволява да се прави ъпдейт на системата „по въздух“, без да се налага да бъде закачана на компютър.

Specialized MasterMind
Чрез дисплея MasterMind можем да конфигурираме режимите на подпомагане докато се движим

Трите различни двигателя вървят с точно определена батерия във всеки вариант на модела. Така, че не може да се каже колко точно ще бъде прехода с едно зареждане на Tero X. Батериите, които са напълно вградени в долната тръба са с капацитет 710, или 530 Wh. В прессъобщението от производителя се споменават 120 км максимален преход, но не става ясно за коя конфигурация и кой режим на подпомагане става въпрос.

Поне откъм трансмисия нещата са ясни. Specialized са оборудвали всички вариант с 12-скоростна система на Sram. Разликата е в класът и обхватът на касетата.

И накрая, няма как да не споменем и цените. Те стартират от 8700 лв за Tero X 4.0 и стигат до 12400 лв за Tero X 6.0. Освен компонентите от най-високо качество, още нещо, което оставя приятно впечатление е осветлението на модела. Задната светлина функционира и като стоп светлина, а фарът има къси и дълги светлини.

     Specizlized Turbo Tero X 6.0              Specialized Turbo Tero X 5.0                Specialized Turbo Tero X 4.0

Ето и бърз поглед над техническите данни на Specializad Turbo Tero X:

· Варианти: Specialized Turbo Tero X 6.0, Specialized Turbo Tero X 5.0, Specialized Turbo Tero X 4.0, Specialized Turbo Tero X 4.0 EQ

· Двигатели: Specialized 2.2, Specialized 2.0, Specialized 2.0 E

· Батерии: Specialized U2-710, Specialized U2-530

· Дисплей: MasterMind TCD

· Вилки: RockShox Lyric Select+, RockShox 35 Silver TK, RockShox Recon Silver RL

· Трансмисии: Sram X01 Eagle, Sram GX Eagle, Sram SX Eagle

· Спирачки: Sram Code RSC, Sram Code R, Sram G2 RE

· Тегло: от 26.4 кг

· Максимална допустима маса: 136 кг

· Цветове: Satin Black / Gloss Smoke, Gloss Morning Mist / Dark Navy, Gloss Red Onyx / Smoke, Gloss Oak Green Metallic / Oak Green, Satin Gunmetal / White Mountains, Satin Silver Dust / Smoke


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

елекрическо колело Trek
електровелосипед
колело Riese & Muller