Наградите Design & Innovations 2023 – пълен напред…на ток

Scott racing

От своето начало и досега наградите Design & Innovation винаги са били нещо повече от отражение на пазара. Сред победителите винаги е имало продукти, които не са перфектни, но пък са насочвали индустрията в посока, която журито е считала за правилна. Ако сметнем, че десетото издание има същата мисия, то феновете на електрическите велосипеди трябва да са много доволни от това. Никога досега фокусът не е бил толкова силен върху велосипедите с електрическо подпомагане. Най-очевидно става, когато погледнем наградените колела. Dedign & Innovation са ги разделили на следните категории: планински електрически, планински, състезателни, градски и гравел велосипеди. От 27 модела, 13 са с електрически двигател. Така погледнато, превесът е към конвенционалните колела. Но когато зърнем и категориите „компоненти (офроуд)“ и „компоненти (шосе)“ виждаме още четири иновации от светът на е-байковете от 2022 г. Журито награди и три електрически системи.

 

Награди за най-добри електрически двигатели

Сред офроуд двигателите, това е новият мотор на TQ – HPR50. Журито единодушно отбеляза неговите невероятно малки размери. Именно, заради размерите на двигателя и батерията, той е идеален за вграждане в най-различни типове велосипеди. Вече на пазара има и планински и гравел модели с този мотор. Но той би се вписал перфектно и при градските колела. При него „странното“ усещане от карането на електрически велосипед е почти незабележимо.

TQ bike
TQ HPR 50

Другите два отличени двигателя бяха X20 на Mahle и M080 на Mivice. Но те са насочени по-скоро към шосейния сегмент. И двата мотора се поставят на задната капла на велосипеда. Този на Mahle е значително по-добре познат на масовата удитория. Използван е за модели като Scott Addict RC eRide и Willier Filante Hybrid. Журито отбелязаха фактът, колко лесно се маха задното колело на велосипедите, използващи Mahle X20. Не е нужно разкачване и закачане на кабели, понеже за двигателя се използва новата Automatic Motor Connection System на компанията Mahle.

Mahle bike
Mahle X20

Заради повечето си нютони, Mivice M080 събира симпатии, когато пътят стане по-стръмен нагоре. Впечатляващо е колко натурално усещане оставя този мотор, въпреки въртящият си момент от 40 Nm. Двигателят е определен като мощен и в същото време чувствителен.

Mivice bike
Mivice M080

Награди за отлични е-байк компоненти

Когато стана въпрос за новата ABS система за електрически велосипеди на Bosch, Design & Innovation хората казаха, че това е „скок в технологиите“. Тази система спечели и още една награда – за компоненти в офроуд категорията. Когато ABS-ът бе представен на Eurobike 2022 във Франкфурт, стана ясно, че това ще бъде нещо повече от обикновен ъпдейт. Предимствата му са видими. Много по-малък от предходния, много по-лек и работещ много по-добре. Остава да се надяваме все повече производители да го добавят към колелата си, за да станат те още по-безопасни. Припомняме, че ABS-ът не може да се доставя като допълнителна част, която ние сами да си поставим. Той се инсталира само от производителите на велосипеди.

Bike ABS Bosch
ABS системата на Bosch за електрически велосипеди

Награди за най-добри планински електрически велосипеди

Планинските електрически велосипеди са прекрасен пример за посоката, по която пое пазарът през миналата година. На преден план бяха леките електрически системи с максимален въртящ момент между 50 и 60 Nm. По този начин се пести електричеството, колоездачът прилага повече от своята сила, а в същия момент се постигат доста прилични, като дължина и денивелация преходи. Вече споменахме двигателят TQ HPR50. Два от победителите – Simplon Rapcon Pmax TQ и Trek Fuel Exe са базирани около този двигател. Друг от победителите е Haibike Lyke CF SE, който ползва един от основателите на тази категория леки електрически системи Fazua.

Не се притеснявайте! Концепцията за повече мощност и повече изминати километри не е останала на заден план все още. Но не бе тя основната причина Ibis Oso и Unno Mith да получат отличия. И двата модела са подсилени от Smart системата на Bosch и новия Performance Line CX мотор с 85 Nm и капацитет на батерията 750 Wh. Те обаче заслужиха наградата си, благодарение на дизайна им. Издължените им задници, игривите интерпретации на конвенционални геометрии и иновативно произведени компоненти ги отличават от другите претенденти. Затова няма съмнение, че техния дизайн е причината за получените награди.

Любопитен за нас е случая със Zemo SU-E-FS 11. Несъмнено това е модел, който заслужава награда. Но е леко объркващо, че тази награда е в категория „планински велосипед“. Да, колелото е с двойно окачване, с 65 мм широки гуми. Но реално не е създаден за каране по истински офроуд пътища. Нито за нагоре, нито за надолу. Определено обаче е прекрасен трекинг електрически велосипед с високо ниво на комфорт и голям потенциал.

Zemo SU-E FS 11
Zemo SU-E FS 11

Награди за най-добри електрически градски велосипеди

Ето тук Zemo би бил на правилното място. Докато миналата година в центъра на вниманието на Design & Innovation бяха карго колелата, тази година ще видим доста цветен микс от модели в тази категория. Според нас най-силно изпъква Mocci Smart Pedal Vehicle. Механичната трансмисия е заменена от генератор. Всичко това е прибрано в забележителна „кутия“ от високо качествена пластмаса. Наистина хваща окото. На някой ще прилича на излязъл от филм на бъдещето, друг ще реши, е евтин „китаец“. Други наградени колела са: пуристът с една скорост Riese & Muller UBN 5; новакът Hepha Trekking 7 на много достъпна цена, който е със задвижваща система, разработена от компанията Hepha; велосипедът с ABS и с може би най-дългото име, което сме виждали някога – Kettler Quadriga Town&Country Pro ABS LTD CX11 LG; всестранно развитият Flyer Upstreet 7.10 с GPS навигация и място за монтиране на 40-килограмово вело ремарке.

Награди за най-добри състезателни електрически велосипеди

И накрая да обърнем внимание и на състезателните велосипеди. При тях беше интересно на Design & Innovation 2023. Може някои вече са забелязали по сайтовете FMonster Road Force. Италианският култов бранд създаде този модел, като близнак. Когато го купим, получаваме три капли. Две от тях са задни. Едната капла е оборудвана с мотор HM 1.0, произведен от FSA. Другата задна капла е с конвенционална главина. В зависимост в какво настроение сте, можете да си изберете дали да карате класически, или електрически състезателен велосипед.

FMonster bike
FMoser Road Force

ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

елекрическо колело Scott
главина enviolo
Bosch eBike flow