През 2023 smart продуктите на Bosch за електрически велосипеди стават цяло семейство

Smart System Bosch
Семейството на Bosch Smart System 2023

През последните месеци стартира една цяла нова ера за компанията Bosch. След създаването на двигателят Smart System и несъвместимостта му с по-старите продукти на марката беше ясно, че ще последват още Smart компоненти. 2022 беше началото. Видяхме мотор, батерия, дисплей и контролен панел. Немците ясно заявиха, че скоро ще има още продукти, но какви точно, не се знаеше. Изложението Евробайк обаче даде възможност на всички байк ентусиасти и търговци да се запознаят по-подробно с новостите при велосипедите за следващата година. Там бяхме и ние.

Двигателите.

Никак не е изненадващо, че преди година Bosch стартираха проекта Smart System именно със своя флагман Performance Line CX. Структурно той почти не се различава от двигателите от предходните генерации. При другите мотори, които влизат в Smart семейството също е така. Основната промяна е в електрониката и софтуера. Резултат от тази промяна е режимът Auto. Както името му предполага, при този режим системата поема контрол върху двигателя. Няколко сензора записват дали сме на изкачване, колко е стръмно то, от къде духа вятъра и колко е силен. Базирайки се на тези данни, автоматичният режим определя степента на подпомагане. А за нас остава концентрацията върху самото каране. Софтуерните ъпдейти включват и по-нататъшно развитие на помощта при бутане на колелото. Очаква се функцията hill hold. Тя би ни помогнала, да задържим велосипеда на място, когато го бутаме по много стръмен баир нагоре и сме спрели да си поемем въздух.

Първия нов двигател в семейството Smart System ще бъде Performance Line. Множество производители най-вероятно ще използват точно този мотор при своите градски и доста от трекинг велосипедите. От Bosch значително са подобрили поведението на двигателя. Най-силният режим на подпомагане вече е 340%, вместо досегашните 300%. Максималният въртящ момент „скача“ от 65 на 75Nm.

Тъй като S-pedelec велосипедите (тези с максимална скорост до 45 км/ч) са все още атрактивни, от Bosch са помислили и за тях. Компанията отвръщат на очакванията на своите потребители. Но и този път има една досадна подробност – Performance Line Speed не е съвместим със вътрешни скорости (вградени в задната главина). По този начин бяха разсеяни всички очаквания да се появят бързи велосипеди с безстепенната главина Enviolo. А тези дни интересът към колелата, задвижвани с ремък се увеличава, поради по-лесната му поддръжка и дългото време за експлоатация.

Bosch Performance Line Speed Smart System
Двигателят Performance Line Speed за велосипеди с максимална скорост 45 км/ч с Bosch Smart System

Карго велосипедите претърпяват своя бум в Европа. Затова и Cargo Line моторите също са включени в Smart семейството. Те имат максимално подпомагане от 400%, което можем да получим дори и при ниска скорост. А с множеството батерии за сезон 2023, този мотор може да се експлоатира максимално.

Cargo Smart System
Двигателят Cargo Lone с Bosch Smart System

Батериите.

И като споменахме за батериите, те също като двигателите, са многобройни за следващия сезон. Четири нови модела звучат повече от добре. В Smart семейството влизат две вградени батерии и две, които се поставят на рамката. Това е положителна новина поради две причини. Първо, че се дава повече свобода на производителите на велосипеди. И второ, при произвеждането на повече модели със Smart системата е възможно да има понижение на цените.

Вътре в самите батерии също има промяна. Bosch вече започват да използват клетки 21700 за линията PowerPack. Това са същите клетки, които използват не само Tesla ами и много други компании във вело индустрията, като Akku Vision, BMZ и Specialized. Новите батерии за поставяне върху рамката ще бъдат PowerPack 545 и PowerPack 725. Тези числа звучат странно, тъй като бяхме свикнали с кръглите при PowerPack 300, 400 и 500. Но ще свикнем и с това. Размерите на PowerPack батериите са различни, но пък лесно могат да се използват като втора батерия. DualBattery опцията е валидна за всички от тях. Възможна е и комбинация с вградената в рамката PowerTube батерия.

В допълнение на съществуващата вече Smart батерия PowerTube 750, от Bosch добавят още две с различна големина. Те ще са по-малко – 625 Wh и 500 Wh. И трите батерии са взаимно заменими. Ако искате по-малка, слагате нея, ако искате по-голяма, заменяте малката с голямата. И карате.

 

Дисплеи и контролери.

Много колоездачи предпочитат да използват дисплеите на своите велосипеди, вместо телефоните си, поставени на специална стойка на кормилото. SmartphoneGrip беше представен пролетта и вече се продава в магазините. Сега Bosch представят Intuvia, който е адаптиран към новата Smart система. Външно старата и новата Intuvia се различават доста. Intuvia 100 повече прилича на KioX 300, макар, че дисплеят е 2.5 инча и сравнително квадратен.

                                                                 Дисплей Intuvia 100 за Bosch Smart System                   

Но най-голямата разлика е липсата на кабели. Добрата стара батерия е източникът на ток. Батерия, която според Bosch би трябвало да издържи почти две години. Intuvia 100 е свързана с останалите компоненти чрез Bluetooth. Информацията на дисплея е базова – ще можете да проследите информация за настоящото каране, като скорост, дистанция, оставащи километри според заряда на батерията и други. Функционално ще прилича на вело компютър от 90-те години. Може би това ще разочарова някои хора, докато пуристите ще ликуват.

Докато сме на темата за опростяването на нещата, ще кажем и за новия контролер. Вдъхновени от други производители на двигатели за електрически велосипеди, Bosch също представиха интегриран в горната тръба на рамката контролер. Mahle и Fazua използват такъв тип от известно време и се оказа добро решение. Освен бутони включване и изключване, от него може да се смени режимът на подпомагане и да се види зарядът на батерията. Ако в окомплектовката е включено мини дистанционно управление, то смяната на режимите може да се извърши и от кормилото. От минималистичния контролер могат да се активират светлините и помощта при бутане.

          Системният контролер на Bosch Smart System                Дистанционното управление на контролера MiniRemote

GPS тракер.

Повишаващите се цени на електрическите велосипед са една от причините към тях да се добави защита от кражби с GPS проследяване. От Bosch са на същото мнение и затова вече предлагат своя собствена система на пазара. ConnectModule е вграден алармен модул, който е поставен вътре в двигателя. Вграден е в сензорите за движение и веднага регистрира неразрешено помръдване. Благодарение на връзката му със спътниците и GPS навигацията, можем да разберем къде точно се намира велосипеда ни. В случай на опит за кражба, сензорът изпраща съобщение на своя собственик и започва да издава звуков сигнал. Светлината на велосипеда също започва да мига, ако той има поставена такава.

Bosch Smart System anti theft
ConnecModule - устройството против кражба на Bosch Smart System

Благодарение на автономната си батерия с 650 mAh, CoonectModule на практика работи независимо от батерията на електрическия велосипед. Дори да е премахната, сензорът ще продължи да изпраща информация. Докато и неговата батерия не се изтощи напълно. На приложението eBike Flow от Bosch може да се следи зарядът на батерията на ConnectModule. A тя автоматично ще започне за се зарежда със слагането на батерия, или включването на велосипеда към електрическата мрежа. Добрата новина за тези, които вече имат колело със Smart системата на Bosch е, че могат да си поръчат ConnectModule отделно и да бъде добавен към системата. Цената му е 199 лв и ще включва пълна функционалност на тракера в рамките на една година. След първата година тестов период всеки ще трябва да избере с кой план ще продължи да го използва.

 

ABS.

Преди около четири години, Bosch написаха историята с първата готова за производство и вграждане във велосипеди анти-блокираща система. На всички им беше трудно да повярват. ABS-ът реално предотвратява блокирането на предната гума и спира повдигането на задната при по-рязко стискане на спирачките. За съжаление така и не стигна до пазара тази система. Неугледната визия на кормилото и тясната работа в кооперация с Magura са две от причините ABS-ът за електрически велосипеди да остане само една неосъществена идея.

До днес!

                 Контролният ABS модул на Bosch Smart System e с големината на 1/4 от своя предшественик

Въпреки всичко, Bosch очевидно не са губили времето и надеждата си, защото вече виждаме една фундаментално ревизирана анти блокираща система. За разлика от предходната, новата е с толкова малък контролен уред, че ще ни трябва лупа, за да го открием. Буквално планина разлика. Сега остава да го видим как работи в реални условия. ABS системата не може да се закупи отделно и да се ретрофитне на всяко колело. Комплектът се поставя само от производителя. А от Bosch решават коя конфигурация е подходяща. А те са четири: ABS Cargo, ABS Touring, ABS Allroad и ABS Trail.

Aко слуховете са верни, то Bosch разчитат много на тези нови продукти. Мулти милионната им кампания си личеше, докато бяхме покрай техните щандове на изложението Eurobike това лято. А всички ние бяхме наистина впечатлени.


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

електрическо колело Momentum
електрическо колело Tern
електрическо колело Diamant