И Оскарите за електрически велосипеди отиват при…

Човек да предвиди какво ще се случи в индустрията на електрическите велосипед през следващите няколко години е непосилна задача не само за хората, на които им е интересна тази материя, ами и за тези, които са наистина навътре в нея. В началото на годината най-различни издания, блогове и медии представят на читателите си редица ревюта и статии.

„Наградите за дизайн и иновации“ (The Design & Innovation Award) са един от барометрите, с които трябва всички да се съобразяваме. Именно тези награди са заслужили репутацията си на „Оскари“ във вело индустрията. За осма поредна година те ще изберат най-надеждните модели за настоящия сезон. Сравнени с други подобни „номинации“, тези за дизайн и иновации носят със себе си и стойност. Не са просто статуетки, а „кристална топка“, с която производителите сверяват часовниците си и създават тенденции на пазара. Тук ще споделим няколко от техните прогнози, свързани с електрическите велосипеди.

 

Тенденциите при планинските електрически велосипеди през 2021 г.

 

Суперлативите остават на заден план.

Дълго време маркетинговите отдели на велосипедните производители експлоатираха техническите данни на моделите. Ако в даден велосипед има някакъв върхов компонент, или показател, то той се рекламира едва ли не като най-важен в колоезденето. Да, обаче критериите „най-силен“, „най-лек“, „най-бърз“ вече остават все по-назад в списъка по важност, когато искаме да си изберем колело. Вместо това, вече търсим моделът, който ще ни пасне най-добре на нуждите. Важно е какво човек смята да прави с велосипеда, а не какво точно пише на батерията, двигателя, или окачването му.

 

Трекинг велосипедите залязват.

Туристически ориентирани планински велосипеди, e-SUV модели, гравел колела, начален клас офроуд – тези всички разновидности носят в себе си гените на трекинг колелата, но са по-специфично ориентирани. И са много по-приятни за използване в конкретните условия, отколкото би бил класическия трекинг велосипед. Докато тези всичките варианти набират популярност, то към трекинг моделите интересът спада.

 

Лекото е на мода

Планинските електрически велосипеди с малък мотор все по-често се забелязват на пазара. Плюсът им е, че са по-леки и по-лесни за управление. По усещане се доближават до конвенционалните колела за спускане. От друга страна, електрическото подпомагане идва в помощ, когато трябва да се качим обратно на върха. От където и да го погледнем, тази тенденция ще трупа своите фенове.

 

Край на окабеляването

Велосипедите ще изглеждат все по-подредени в бъдещето. Тенденцията е за по-малко кабели, които да виждаме по рамката и кормилото. Забелязват се все повече кормила с вътрешно прекарани маркучи и жици. Това ще отвори нови възможности за производство на интересни монолитни кормила за електрическите и „био“ колелата.

 

Купуването на велосипед през 2021 г. ще бъде изпитание за търпението.

Огромното търсене от миналата година остава непроменено. Това създава доста проблеми за производителите на велосипеди и компоненти по света. Все още не могат да се съвземат от пандемията, която беше блокирала производствата през миналата година. В допълнение към това, дистрибуторите бяха изненадани от бумът и се наложи да се адаптират. Предстоят още закъснения в производството. Според екипът на „Наградите за дизайн и иновации“ вероятни са големи периоди за доставка, банкрути, проблеми с обслужването и още по-високи цени.

Сред отличените планински електрически модели виждаме: Centurion No Pogo F6300i, Flyer Uproc 6 9.50, Haibike AllMtn 7, Lapierre Overvolt GLP2 team, Merida e-One-Forty EQ, Mustache Samedi 29 Game 10, Orbea Rise M-Team, Riese & Muller Homage, Scott Ransomware eRide 910, Specialized S-Works Turbo Levo SL, Thomus Lightrider E2 Pro, Trek Powerfly FS7, Woom Up 6.

     Centurion No Pogo F3600i                        Haibike AllMtn 7                             Trek Powerfly FS7                        Riese & Muller Homage

Тенденциите при градските електрически велосипеди през 2021 г.

 

Продължава голямото търсене на карго модели

Само в Германия продажбите на товарни колела са пет-цифрена бройка и тенденцията е към нарастване. Само една трета от тях са без електрически мотор. Те са изключително удобни в града, независимо дали са за лична, или комерсиална употреба. Вече можем да видим велосипеди на две, три, или четири гуми – огромно разнообразие от рамки с пространства за транспортиране на каквото се сетите. Предложенията са изумителни и продължават да се увеличават. Основен пример е наградения GSD R14 на компанията Tern. Този велосипед разполага с голямо количество аксесоари и спокойно може да се използва за семейни разходки.

Шофирайки лек автомобил, можем да използваме навигация. На таблото виждаме информация, системи за сигурност, можем да слушаме музика, да гледаме видео. Днес вече има всякакви приложения за велосипедите, които ни позволяват да имаме същите тези функционалности. Можем да защитим колелото си от кражба, да видим колко заряд остава в батерията ни, да преизчислим маршрута, за да избегнем трафика. Тенденцията е да получаваме нови и нови опции.

Сред отличените велосипеди тук са: Cannondale Mavaro Neo 1, Centurion E-Fire City R960i Plus, Riese & Muller Roadster, Tern GSD R14.

      Cannondale Mavaro Neo 1         Centurion E-Fire City R960i Plus            Riese & Muller Roadster                      Tern GSD R14

Тенденциите при гравел велосипедите през 2021 г.

 

Геометрия за комфорт

Работата по геометрията на рамките показва близостта на гравел и планинските рамки при електрическите колела по някои отношения. Преди няколко години производителите започнаха да произвеждат по-дълги рамки с по-голям хоризонтален обхват (reach) и по-голямо междуосие. За сметка на това, лапите са скъсени. Защо ли? Този дизайн предлага по-приятна возия и по-голяма сигурност, което на практика е от полза на колоездача, който иска да кара велосипеда си с „газ до ламарината“. В момента електрическите гравел модели следват тази тенденция. Целта е да се постигне по-изправена и удобна позиция в седнало положение, но в същия момент стабилността и маневреността да се запази.

 

45, плюс/минус няколко милиметра

Гумите също са от голямо значение за усещането за комфорт. Конкретно, при гравел колелата, ширината между 37 и 40 мм се смяташе за най-добър избор. До скоро. Това обаче претърпя промяна. За да се постигне по-добро сцепление трябва по-голяма контактна площ със земята. Това очевидно стана по-важно от лекотата на самата гума. Затова и производителите на гуми се стараят да правят все по-качествени модели. „Наградите за иновации и дизайн“ очакват 45-милиметровите 28“ гуми да се установят като стандарт при бъдещите гравел модели.

Тук отличеният модел е Merida eSilex + 600.

Merida eSilex
Merida eSilex + 600 2021

Тенденциите при електрическите шосейни велосипеди през 2021 г.

 

Очаквано отслабване

За никого не е изненада, че електрическите състезателни модели имат най-големи спортни достойнства. Двигателите и батериите при тях са малки, за да ни позволят да прилагаме повече от нашата сила и издръжливост. Освен централно поставените мотори, успешно е и прилагането на интегрирани в задната главина двигатели. В същото време производителите успяват да свалят теглото на своите велосипеди все повече и повече, като целта е да се слезе под 10-килограмовата граница. Когато това се случи, едва ли ще бъде лесно да различим електрическия модел от конвенционален велосипед.

Тук отличените велосипеди са два: Scott Addict eRide Premium и Specialized S-Works Turbo Creo SL

                                Scott Addict eRide Premium                                                                  Specialized S-Works Turbo Creo SL

Журито на „Наградите за иновации и дизайн“

То включва общо 30 журналисти, тестови колоездачи и инженери, които тестват велосипеди и компоненти в продължение на 15 дни. Сумарно това означава: 4280 работни часа, няколко хиляди изминати километри, пет скъсани вериги, 3.7 литра течност за безкамерни гуми, 1237 кафета, 298 презареждания на батериите. Велосипедите са карани из планински селца около San Vigilio di Marebbe, близо до Италианско-Австрийската граница и в резерват от културното наследство на ЮНЕСКО.


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

електрическо колело
електрически велосипеди Whyte Bikes
електрически колела Excelsior