Новият електрически велосипед Tern HSD е типично градско муле

Много компании използват изложението Евробайк, за да представят своите нови продукти. Tern обаче разкриха тяхната изненада още преди голямото събитие във Франкфурт – напълно ревизирана версия на най-компактното карго електрическо колело – HSD. То изглежда масивно и кораво и е достатъчно добро, за да вдъхнови и тези, които изпитват съмнения към мини карго велосипедите.
За първи път видяхме HSD преди четири години. За негово мото от Tern определиха Haul Stuff Daily и така абревиатурата на модела вече е факт. Добавяме 20-цолови гуми и ето ни едно магаренце, което ще ни служи вярно в ежедневието. Производителят продължава да се придържа към първоначалната си идея, но с две значителни промени. Магаренцето става по-мускулесто, за да може да носи още по-големи товари. А задвижването вече ще бъде със смарт системата на Bosch.
Още на пръв поглед забелязваме лека промяна в алуминиевата рамка на HSD. При този модел винаги е имало допълнителна тръба на рамката, минаваща над средното движение, достигаща до седалковата. При новия модел тази тръба вече е по-широка, разделена на две и достигаща до задния триъгълник. Това придава на рамката допълнителна стабилност, която се забелязва и при товаренето на велосипеда и след това при управлението му. Поради това и максималната товароносимост на колелото е повишена на 180 кг, като до 120 от тях могат да са за колоездача. За да се вдигне тази товароносимост, производителят е поставил нов заден багажник. Той може да бъде натоварен до 80 кг. Това е 20 кг повече от преди. Багажникът позволява дори на възрастен да седне в съвместимата с него седалка. Но все пак трябва да се съобразим със споменатите преди малко 180 кг. А това е забележително за велосипед с дължина едва 165 см. Разбира се, всички тези позитиви носят със себе си и някои негативи. Заради компактността на рамката, не е останало място за поставяне на втора батерия. Или поне не се съобщава в предварителната информация.
Възрастен спокойно може да седне на багажника на Tern HSD Багажникът Atlas H Rack издържа товари до 80 кг
А сега и за второто голямо предимство на новия HSD нa Tern. Моделът е окомплектован с двигател от серията смарт на Bosch. Това решение е взето не толкова заради ъпдейтите, на които подлежи системата. А по-скоро заради интегрирания мотор Performance Line. Да, той беше и при по-старите модели. Но тук вече е с повече мощност. Преди се разчиташе на 65 Nm въртящ момент и подпомагане до 300%. При новия модел на двигателя нютоните вече са 75, а подпомагането – до 340%, което си е значително подобрение. Така че, повишената товароносимост не би трябвало да се отрази на подпомагането на Tern HSD.
Ако оставим настрана тези две фундаментални промени, Tern са направили и множество други по-малки при ревизирането на модела. Според нас това са добри промени. Моделът вече може да седи изправен на багажника си, като така ще спести пространство при съхранение, или в асансьора. При сгъване на кормилото и смъкване на седалката, Tern HSD може да достигне до компактните размер от 165 х 39.5 х 87 см. Добавена е лапа Andros, чиято позиция се променя без да имаме нужда от инструменти. Благодарение на добавката към челото могат да се монтират различни типове багажници и кошници с максимален товар до 20 кг. Вилката, която е специално произведена за Tern от SR Suntour е с ход 70 мм и издържа на целия предвиден товар.
Изправено, колелото заема по-малко място в офиса Със свалени седалка и кормило, HSD се побира в почти всеки багажник на кола
Andros лапата с типичните за нея две големи ръчки Челната тръба с възможност за монтаж на множество аксесоари
Tern са намалили вариантите на HDS след ревизията на модела. Преди изборът беше между четири модификации. Сега те ще бъдат три. Отпада версията с 8-скоростна главина Shimano Nexus. Причината за това е проста. Не е годна за модели с толкова голяма товароносимост. Топ вариантът ще бъде HDS S00. Той ще е оборудван с автоматична трансмисия от Enviolo в нейната тежкотоварна версия. При нея ще има и фар с къси и дълги светлини, огряващ пътя с внушителните 700 лумена. Така ще се чувстваме комфортно и в най-тъмната нощ. Стоп светлината добавя още сигурност към цялата картинка.
Единствено този вариант ще е оборудван с дисплей Kiox 300 и Bosch ConnectModule. Повишената защита от кражба и GPS проследяването може би ще са достатъчно основание за някои хора да инвестират 11799 лв в този компактен товарен велосипед.
Bosch ConnectModule не е в стандартната екипировка при останалите два варианта на модела. Те ще носят имената HSD P5i и Tern HSD P10. При тях, вместо Kiox ще видим безжичния дисплей Intuvia 100. Фаровете също са по-обикновени и нямат нито дълги, нито стоп светлини. Самите спирачки също са по-нисък клас. При топ версията те са Magura MT4, докато при останалите два са Shimano от по-ниските класове. Разликата между двата по-евтини варианта на Tern HSD е трансмисията. HSD P5i е задвижван чрез 5-скоростната главина Shimano Nexus и ще бъде на цена 9999 лв. При HSD P10 трансмисията е 10-скоростна с дерайльор от серията Deore на Shimano. Неговата цена ще бъде 9399 лв.
Tern HSD P5i в цвят морски бриз Tern HSD P10 в синьо-зелен цвят
Нещо, което е еднакво и при трите варианта на Tern HSD е батерията. Тя е Bosch Powerpack с капацитет 545 Wh. Според производителя, ще бъде достатъчна за преходи между 51 и 121 км, в зависимост от товара, стила на каране и терена. Първите екземпляри Tern HSD очакваме да се появят на пазара съвсем скоро.