TQ HPR50 – нов лек мотор за електрически велосипеди

TQ HPR 50

Не беше отдавна, когато видяхме първите електрически велосипеди от по-леката гама, която в последствие беше наречена Minimal Assist Bikes. През последните две-три години тази категория стана любима на колоездачите, които предпочитат изкачванията на баири. Велосипедите с минимално подпомагане досега използваха двигатели като Shimano EP8 RS, разработен заедно с Orbea, Specialized SL 1.1, Fazua Ride 60, или BH 2EXMAG. TQ са производител, чийто мотори бяха точно на обратната страна – тежки и мощни. Сега обаче показват ново лице. На изложението Eurobike 2022 TQ Systems представиха мотора HPR50. Trek създадоха своя нов модел с двойно окачване Fuel EXe около този двигател. Топ версията на този модел ще тежи мъничко над 18 кг. А за да създадат от Trek електрически велосипед с такова тегло, значи че електрическата система трябва да е много лека и компактна. В случая TQ отговарят на тези условия.

 

Двигателят TQ HPR50

В сърцето на двигателя е технологията Harmonic Pin Ring, или накратко HPR. Тази технология се използваше и при HPR120 на TQ. Повечето от нас го знаят този двигател под името Flyon. Haibike го използваха при някои от най-мощните си модели от 2018-та до миналата година. През 2022 този мотор внезапно изчезна. Но от него TQ научиха какво да развият в него и от какво да се откажат. Патентовата HPR система представлява елипсовиден търкалящ се лагер, познат като „хармоничен двигател“. Това означава, че решението на TQ при създаването на двигателя се различава фундаментално от тези на Bosch, Shimano, Yamaha, Panasonic и други. При двигателите на тези компании се използват планетарни предавки. Това по принцип е по-масивна, тежка и шумна система от хармоничния двигател.

TQ поставят всичко в магнезиева кутия. Системата се състои от три основни части. Овално тяло, което се движи вълнообразно, вътрешно и външно зъбни колела с по над 100 зъба. Вътрешното колело се върти, докато външното стои на едно място. При този тип задвижване през цялото време почти всички зъби са зацепени и това създава усещане за по-голяма сигурност, сравнено с планетарните предавки, където контактните зъби са едва по няколко. Тази опростена технология означава и минимален риск от счупване. Теми, като износване и шум, не би трябвало да стоят на дневен ред.

 

Едно от най-големите предимства на TQ HPR50 е компактността. Затова неговия Q-фактор (разстоянието между курбелите) е само 135 мм. По-малкото разстояние между педалите повишава ефективността, но и създава усещането за колоездене на конвенционален велосипед. Само едно сравнение: при останалите, споменато по-горе двигатели Q-факторът е между 158 и 181 мм.

TQ HPR50
Заради компактните си размери двигателят е малко по-широк от нормално средно движение

Като цяло, TQ акцентират върху натуралното усещане от колоезденето. По време на движение двигателят трябва да е значително по-тих от конкурентите си. Но тъй като все още не сме имали възможността да го тестваме, не можем да кажем от опит как се държи спрямо другите мотори. А сега нека да обърнем внимание и върху цифрите. С тегло от 1850 гр, TQ e почти 100 гр. по-лек от Ride 60 на Fazua. Механичната мощност от 300 W e осезаемо по-малка, спрямо 450-те вата на Fazua. Не е изненада и че максималният въртящ момент е по-малък – 50, срещу 60 Nm. По думите на TQ, двигателят разполага само с три режима на подпомагане – Eco, Mid и High. Те кореспондират на режимите Breeze, River и Rocket при Fazua, но при последните има и Boost. Чрез приложение за смартфон характеристиките на всеки режим могат да бъдат коригирани.

 

Батерията TQ HPR50

Батерията, принадлежаща на системата HPR50 тежи 1830 гр и е с капацитет 360 Wh. За клетките ѝ TQ използват размер 18650. Докато тенденцията при много от другите производители е да преминават към размер 21700. Зарядът може да се следи от пет малки кръгли лед диода. Но…тези диоди се виждат само при махната батерия. Колко ще бъде удобно да се види тази информация зависи от това, как даденият производител ще интегрира батерията в рамката. А тя е създадена така, че да може да се маха, но и да се вгражда без възможност за сваляне. При Trek Fuel EXe например, тя може да се махне, след развиване на две малки болтчета под средното движение. Благодарение на 4-амперовото зарядно, напълно изтощена батерия може да се вдигне до 80% само за 90 минути.

При изчисляването на максималния преход, TQ са избрали за базисно тегло на водача 75 кг. Използвайки най-силното ниво на подпомагане, той би трябвало да може да качи 1000 м денивелация и да кара два часа. При средния режим изкачването трябва да е 1500 м, а карането около три часа. При избор на режим Eco, може да се кара около четири часа и да се качат цели 2000 м денивелация.

 

Допълнителна батерия HPR50

С допълнителната батерия на TQ можем да добавим още 40 до 50% заряд към стандартната. Капацитетът ѝ е 160 Wh и се монтира на мястото на бутилката за вода. Това означава и още 900 допълнителни грама тегло. Extender-ът се включва към буксата за зареждане на батерията на рамката. А за още по-голямо удобство допълнителната батерия също има букса за зареждане. При включването на зарядното към нея, първо се зарежда голямата батерия, а след това и допълнителната.

Дисплеят TQ HPR50

Новата система на TQ може да се управлява чрез дисплей, вграден в горната тръба на рамката. По време на разработката му, производителят е помислил за това, информацията на дисплея да се лесна за виждане от всякакви ъгли и при всякаква светлина. В 2-инчовия OLED дисплей има вграден сензор за светлина. Когато слънцето го огрява директно, той става по-ярък, и обратното. Информацията, което ще получите от дисплея по време на колоездене е точно тази, която очакват всички. В кой режим карате, колко заряд остава в батерията ви, за колко километра имаме ток. Функционалността му зависи от това, дали производителят, който ще вгради системата на TQ е решил да го използва и като контролен уред, или да има дистанционно управление на кормилото. При втория вариант, бутоните на дисплея се използват само, за да се превключва между различните екрани. Разполага и с ANT+ връзка, чрез която можем към дисплея да свържем и смартфон, или вело компютър. Това ще удовлетвори тези, които обичат да карат с голям екран на кормилото, или пък да използват навигация.

Дистанционното управление TQ HPR50

Споменатото преди малко дистанционно управление за кормило напомня малко на минималистичното дистанционно на Shimano – SW-EM800 и неговия двупосочен бутон. То е дори по-малко от представеното от Bosch съвсем ново дистанционно управление за новата Smart система. По подразбиране с него може да се сменят режимите на подпомагане, да се активира режим за ходене и да се включват светлините, ако имате такива. С приложението могат да се настроят и други функционалности с комбинация от бутони.


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

Bosch Smart System
електрическо колело Bergamont
двигател Bosch Race