Какво ни мотивира да караме електрически велосипед? Проучване на Shimano

shimano

Shimano са не само световен лидер сред производителите на велосипедни части и компоненти, но са и компания, която се ангажира социално и научно. Последното им проучване отговаря на въпросите „Какво карат хората в Европа?“ и „Какви са настроенията им в тази индустрия?“. Shimano са нарекли проучването си „Състояние на нацията“. А това е неговото четвърто издание. Сега ще разберем как са се променили нещата след корона пандемията. Докато това лято беше рекордно сухо и горещо, цените на електроенергията се повишиха, а животът в цяла Европа поскъпна.

 

Какво мотивира хората да карат електрически велосипед?

Повече от 15 500 човека отговарят на въпроса защо през последните дванадесет месеца са си купили, или карали под наем електрически велосипед. Най-честият отговор е поскъпналият живот. Карането на колело ни спестява пари. Не се налага да плащаме за гориво, за ремонти по колата, или пък за билети за градския транспорт. В девет от дванадесет европейски държави е дадена именно тази причина. Следващата най-голяма мотивация за купуването на електровелосипед са различните насърчавания от страна на търговците. Временните намаления на цените, или както сме свикнали да ги наричаме – промоциите играят голяма роля сред разпитаните хора. На трето място, като причина за закупуване на електрическо колело е промяната на климата в негативна посока. Според проучването този фактор най-често е наблюдаван в страните, където е много горещо през лятото. В Италия 51%, а в Испания 46% от хората започват да карат е-байк заради климата. Цялостно за Европа този процент е 33. Хората, които са ходили на работа с електрически велосипед, за да избегнат заразяване с корона вирус са едва 18 на 100.

Какво мотивира различните възрастови групи да карат електрически велосипед?
Какво мотивира различните възрастови групи да карат електрически велосипед?

Как се развива велосипедната инфраструктура?

Подобряващата се инфраструктура е една от вероятните причини, мотивиращи хората да си купят електрически велосипед. Въпреки това обаче, повечето от интервюираните смятат, че местните власти са се справили посредствено с развитието на велосипедната инфраструктура. Даваме пример с Германия. Едва една трета от запитаните там мислят че инфраструктурата се е развила през последните 12 месеца. Почти половината – 49% са на обратното мнение. Ако погледнем по-обширно на проучването, нещата са малко по-оптимистични. 39% смятат, че условията за колоездене са се подобрили, а 45 на 100 са на обратното мнение. Факт е, че в някои държави много поработиха по този въпрос по време на Ковид пандемията. Очевидно това обаче не изглежда така в очите на колоездачите. Или може би все още не е направено достатъчно.

Настроенията на анкетираните за инфраструктурата в по-големите европейски държави
Настроенията на анкетираните за инфраструктурата в по-големите европейски държави

Коя е таргет групата за електрическите велосипеди?

Един от най-интригуващите въпроси в проучването State of the Nation със сигурност е „за кого са подходящи електровелосипедите?“. За Европа отговорите изглеждат така:

1. Хора с отношение към природата – 52%

2. Хора, придвижващи се в града – 48%

3. Възрастни хора – 38%

4. Пестеливи хора – 30%

5. Родители – 22%

Таргет групите на е-байковете са коренно различни в някои от държавите
Таргет групите на е-байковете са коренно различни в някои от държавите

Тази разбивка е доста интересна, ако я погледнем за някои страни по отделно. В Нидерландия най-голям процент от хората, каращи електрическо колело са в групата на възрастните – 65%, докато във Великобритания възрастните са едва 24%. Там най-многобройни са хората, мислещи за природата и нейната чистота.

 

Планувате ли скоро да посетите сервиз?

С последните два от петте въпроса Shimano се фокусират върху хората, притежаващи велосипед, независимо дали е със, или без електрическо подпомагане. Става въпрос за грижата и поддръжката на колелото. При електричките това е много важен фактор, тъй като в двигателя има много части, които могат да се износят. А и поради по-голямото натоварване, трансмисията също търпи по-бързо износване. Тук резултатът е кратък и ясен. Около една четвърт от запитаните възнамеряват скоро да посетят сервиз. 30 на 100 изобщо не възнамеряват да карат своя велосипед за обслужване.

 

Защо колоездачите посещават сервиз?

Половината от отговорилите, че ще посетят в близките седмици сервиз, искат да проверят дали всичко е наред по колелото. Около 40% искат да отидат, за да поставят допълнителни аксесоари за по-добра сигурност на пътя. Една трета от запитаните възнамеряват рутинно да посещават сервиза през следващите шест месеца. Един на десет запитани посещават сервизът, само когато нещо се счупи по колелото. Shimano определят тази статистика като тревожна. Тук се допуска, че част от запитаните са технически грамотни за леки ремонти и обслужвания и ходят в сервиза само при по-сериозни повреди.

Резултат от проучването защо европейците посещават вело сервизите
Резултат от проучването защо европейците посещават вело сервизите

Анкетата State of the Nation е четвърта поредна. Тя бе направена от компанията за проучване на пазара YouGov Plc. Разпитани бяха 15 500 възрастни човека от държавите Дания, Германия, Франция, Италия, Нидерландия, Норвегия, Австрия, Полша, Швеция, Швейцария, Испания и Обединеното Кралство онлайн. Да се надяваме, че някой ден и България ще бъде част от тази статистика. Но за целта електрическите колела трябва да станат достатъчно масови и у нас. А както знаем, основна пречка за това са или високите им цени, или ниските доходи у нас. Или пък и двете.


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

елекрическо колело Giant
електрическо колело Scott
Bosch KioX