Tern Orox – карго електрическо колело за планината

Tern Orox

Пукането на дървата в огъня изпълват нощта. Няколко маршмелоу-а чакай своя ред, поставени върху импровизираната масичка. Имат още малко време, преди да бъдат облизани от топлите пламъци. Ние тъкмо доизяждаме последните парчета от рибата. Завъртаме поглед леко встрани, за да нагледаме конете си. Само че конете ни не са изобщо коне, а електрически велосипеди. Перфектно. Никой не трябва да ги подготвя за прехода утре сутринта. Просто натискаме бутона и сме готови за следващия етап от пътешествието.

Вероятно от Tern са си представяли подобен сценарий за разходка с новия си модел Orox. Досега производителят се стремеше да ни създаде удобство по време на придвижването ни в градската джунгла. Сега обаче те излизат извън границите на града. Последният модел на тайванската компания показва своите качества по горските пътеки и черните пътища. И все така имаме възможност да понесем много багаж със себе си.

Tern Orox
Tern Orox

Тази ниша в никакъв случай не е нова. Surly опитаха със своя модел Skid Loader да вкарат градските си колела, разполагащи с доста място за багаж, в гората. Но резултатът не беше очароващ. Дори визията им не показваше готовността, която Orox още на пръв поглед заявява. Планинските електрически колела се характеризират със специфична за гората и баирите геометрия и двойно окачване. В това отношение Orox е доста по-прост. Моделът е с огромни гуми и чрез тях ще ни осигури нужния комфорт извън асфалтираните пътища. За съжаление, от Tern все още не са споделили точната геометрия на модела. В прес съобщението обаче, компанията споменават гуми с ширина до 5 инча (127 мм). Това определено е fat bike размер на гумите. Гумите с тази огромна ширина са за версията, която е на 26 цола гуми. Колкото са с по-голям диаметър гумите, ширината им намалява при Orox. Интересното тук е, че гумите са Johnny Watts на Schwalbe, но реално, на сайта на производителя най-широката гума от този модел, която виждаме е 2.6“, което ни кара да се замислим, какво правим, ако се наложи подмяна на външната гума?

Гигантските гуми са монтирани съответно на големи шини. Каплите Atlas X Cargo могат да се похвалят с широки, кухи, но много здрави шини. Осите също са широки – boost стандарт. Според Tern, с 0.4 бара налягане в гумите можем да преминем през най-голямата кал, или през най-мекия пясък, без да затънем. Дали е така, не можем да потвърдим. Когато го видим на живо и тестваме, ще разкажем.

Думата „здравина“ важи за цялата рамка на този електрически велосипед. Тръбите придобиват специфични форми, особено отзад. Няколко малки подпори усилват рамката на определени места. Вилката е без ход и е стоманена. Очевидно сигурността и стабилността при модела са по-важни от теглото и пълния комфорт. И може би най-важната информация за едно карго колело. Tern Orox може да бъде натоварен до максимално тегло 210 кг. Никоя амортисьорна вилка, не би издържала този товар. Ако обаче решите да карате по черно, максималната товароносимост спада до 180 кг. Имайте го предвид – 210 кг по асфалта и 180 кг по черно. Ето сега вече стоманената вилка има смисъл.

Orox
Въпреки, че предният и задният багажник издържат на големи натоварвания, багажът може да бъде разпределен равномерно по целия велосипед.

Задният багажник е с такива размери, че може сам да побере споменатите килограми багаж. Наистина е голям и можем да поставим много неща на него. Само неговата товароносимост е до 100 кг. На вилката има общо 14 отвора, на които могат да се поставят различни аксесоари. Един такъв е предният багажник, който може да „носи“ още до 25 кг. Могат да се закачат и различни чанти, кошници, дръжки, седалки и релси, налични за другите модели на Tern.

Tern cargo
Преден багажник, съвместим с дисаги

Производителят е поработил и по темата съвместимост при модела Orox. Огромните дисаги Cargo Hold 72 са пример за това. Водоустойчиви са, а пространството им за съхранение е внушителните 72 литра. Перфектни са, ако искаме да избягаме от напрегнатото ежедневие за няколко дни, но не искаме да се лишаваме от рибарските си принадлежности, китарата, или любимите си играчки и джаджи. Tern демонстрират допълнителна изобретателност, тъй като са поставили и „стъпало“ за краката на пасажерите, което се настройва според техния ръст. Те вършат работа и за „подпора“ при по-тежки багажи. Новост е и калъфа, който се намира между горната, долната и седалковата тръби. В него е скрита батерията, но може да се постави още багаж, който ще бъде защитен от прах, дъжд, студ и директна слънчева светлина.

И ако всичкото това пространство не ни стигне за всичко, можем да закачим и ремарке към част на рамката, наречена логично „теглич“.

cargo bike
"Тегличът", който позволява лесно закачане на ремарке към Tern Orox

Tern предлагат рамката в два размера. Това е нещо забележително за производителя. Досега техните карго модели винаги са били само в един размер. Но вече има възможност да се избира между размерите M и L. Размер М е за хора с ръст между 155 и 185 см, а L е подходяща за хора с ръст между 165 и 195 см. Ако решението за размера е лесно, то за нещо друго трябва да се помисли малко по-внимателно. Кой точно вариант на Orox ще ни пасне по-добре, според начина, по който ще го използваме? Вариантите ще бъдат пет (за американския пазар само два). Ще има с дерайльорни класически скорости и скорости вградени в задната главина.

orox tern
Скоростна главина Rohloff E14

С Orox Tern отново следват своята идея за предизвикателни карго колела...но до двигателя. Моделът е със смарт системата на Bosch, но производителят тук е заложил на мотора Performance Line CX. Теоретично, би могъл да се постави и двигател Cargo Line, който е със същите технически спецификации. Но Cargo серията, нямат типичния за планинските колела режим на подпомагане eMТВ.

tern cargo orox
Двигател Bosch Performance Line CX

А като говорим за подпомагане, не може да не се запитаме и колко километра можем да минем с едно зареждане на Tern Orox. Тук компанията разчита на новите батерии Bosch PowerPack 800. Ако желаем, можем да поставим две от тях, за да получим общ капацитет 1600 Wh. При оптимални условия, с тях можем да минем повече от 300 км. Но за да се постигнат тези километри, Orox трябва да е без никакъв багаж. Когато обаче говорим за карго колело, целта ни няма как да бъде максималния преход. Трябва да се целим по-скоро в минималния. Ако караме основно офроуд, можем да очакваме преход от около 90 км с една батерия и още 90 км, ако сложим втора батерия PowerPack800.

cargo mountain bike
Стандартно, първата батерия се монтира на долната тръба. При слагане на втора батерия, тя се монтира на седалковата тръба.

Електрическата система е допълнена от лед дистанционното управление на кормилото и дисплея Kiox300, както и Bosch ConnectModule. GPS тракерът може да бъде полезен, ако вечерта сме скрили достатъчно добре велосипеда из шубраците и не можем да го открием на следващата сутрин. Само трябва да се уверим, че телефонът ни има достатъчно батерия, за да използваме функцията за определяне на локацията.

tern orox mountain
Кокпитът, с централно поставен дисплей Kiox 300

Според Tern, Orox-ът ще може да се намери в Германия и голяма част от Европа от месец април.

 

Технически данни:

· Рамка: 6061 Алуминиева

· Вилка CrMo стомана

· Двигател: Bosch Performance Line CX

· Батерия: Bosch PowerPack 800

· Контролер: Bosch LED Remote

· Дисплей: Bosch Kiox 300

· Трансмисия: Shimano Deore XT, Rohloff E-14

· Спирачки: Magura MT5

· Тегло: от 30.5 кг до 33.2 кг

· Максимална товароносимост: 210 кг (при офроуд – 180 кг)

· Цена: от 13600 лв до 18 000 лв


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

eBike Flow
ел байк Specialized
електрическо колело KTM