Design & Innovation Awards 2024 – шареният свят на електрическите велосипеди

tern ebike

Какво се случи при електрическите велосипеди през 2023 г и кое ще се запази напред във времето? Design & Innovation Awards редовно ни отговарят на този въпрос в началото на всяка година. В своето единадесето издание, компанията награждава най-открояващите се продукти от отминалия сезон. Фокусът не е само върху цели велосипеди, ами и върху специални компоненти и аксесоари. Отново поглеждаме нещата през призмата на е-байк индустрията и ще ви разкажем в съкратен вариант за някои от победителите.

По думите на компанията, целта на наградите е да покаже по-изтъкнатите иновации и да маркира тенденциите. През последната година отличените велосипеди с и без електрическо подпомагане бяха почти равни на брой. Но тази година махалото сочи изцяло в посока на електрическите колела. Изключително сериозното жури на DIA подложи на сериозни тестове 29 велосипеда. От тях 18 бяха с електрически двигател. Очевидно този сегмент набира все по-голяма и по-голяма популярност сред обществото.

Като цяло, моделите бяха разделени в две основни групи – „планински“ и „градски“ e-байкове. Имаше и две изключения - два велосипеда, които според нас спадат в така наречената категория „SUV електрически колела“. Категорията „двигатели и компоненти“ също предложи интересни продукти. Но да караме по същество.

 

Наградените планински велосипеди

Вече се предлага огромен брой планински електрически велосипеди, които да отговарят на безкрайните изисквания от страна на колоездачите. Можем да видим дългоходови, късоходови, най-различни двигатели, рамки и форми, материали за изработка, както и големи различия в теглото.

Това, което се набива на очи обаче е фактът, че само два от отличените модели са на цена под 13 000 лв. Всички останали струват около и над 20 000 лв, някои от тях значително повече. Пример за това е Scott Lumen eRide 900 SL, чиято цена е малко под 32 000 лв. Такава цена спокойно можем да я наречем забележителна. Разбира се, производителите предлагат варианти с по-нисък клас оборудване, струващи по-малко пари. И все пак, мнозина ще преглътнат трудно тези цени.

Един от интересните отличени модели е Centurion Country R3000i LX. Байк, който малко от нас биха нарекли планински. Поради двойното му окачване със 120 мм ход отпред и 105 мм отзад, моделът с ниска рамка влиза в тази категория. Ще припомним, че миналата година DIA наградиха подобен велосипед. Zemo SU-E FS 11 беше дори с по-малък ход на окачването. С моделът Country R3000i LX от Centurion дават да се разбере, че желанието за спортно каране в гората не може да се ограничи от формата на рамката на велосипеда. Който си го хареса, трябва да се раздели с около 11 000 лв.

centurion bike
Centurion Country R3000i LX

Conway Rayvon LT 10.0 е скритият победител на Design And Innovations Awards 2024. Въпреки, че двигателят Bosch Performance Line SX не получи награда, ще го видим в доста от наградените модели. Conway използват именно тази система за своята лека гама планински модели. Този конкретно е в комбинация с масивно двойно окачване с ход 170 мм, лека рамка и батерия Bosch CompactTube с 400 Wh капацитет. Ако се притесняваме дали батерията ще ни бъде достатъчна за стигнем до целта си, имаме две опции – още една батерия в раницата, или range extender-а на Bosch – PowerMore.

електрическо колело conway
Conway Rayvon LT 10.0

На хартия, Lapierre Overvolt GLP III team е по-класически планински е-байк. Той също е в ендуро сегмента, но е с двигател Bosch Performance Line CX с въртящ момент 85 Nm и голяма батерия с капацитет 725 Wh. И въпреки големината на батерията, от Lapierre са успели да я поставят невероятно ниско в рамката. Поради което тя може да се маха много лесно.

електрически велосипед lapierre
Lapierre Overvolt GLP III team

Pivot Shuttle AM може да се класифицира някъде между последните два споменати модела на Conway и Lapierre. Не е толкова лек, като първия, но с още по-състезателно ориентиран двигател от втория. Всъщност, това е един от малкото модели на пазара, който може да ни накара да се чувстваме като професионалисти на международно състезателно трасе. Двигателят Bosch Performance Line CX Race е направен, за да усетим точно тези емоции. Но те могат да се отключат само с мощно състезателно каране. Определено, това е модел за тези, които искат да изпуснат яко парата в гората.

колело Pivot
Pivot Shuttle AM

Същото може да бъде казано и за Propain Ekano 2 CF. В него тупти сърцето на друга интересна иновация от отминалата година. Това е системата Eagle Powertrainновият електрически двигател на Sram (с подкрепата на Brose). Propain са добавили към мотора и трансмисия с електронно, безжично превключване на скоростите на Sram, както и добре балансирана рамка, с която могат да се забавляват и начинаещи, и опитни колоездачи.

велосипед Propain
Propain Ekano 2 CF

Не е изненада, че Scott също бяха наградени. Помним, че миналата година големият победител беше Trek Fuel Exe с двигателят HPR50 на TQ, a Scott Lumen eRide 900 SL остана в неговата сянка. Сега виждаме TQ HPR50 и в този топ клас лек електрически е-байк, който не отстъпва по нищо на Trek-a. 16-те му килограма, ход на окачването 130 мм и напълно прибраният заден шок са сериозна заявка. Както и цената му де. Но вече я споменахме веднъж и няма да ви стресираме пак.

Scott Lumen TQ
Scott Lumen eRide 900 SL

Журито беше впечатлено и от работата на Specialized. Turbo Levo SL е също сред отличените модели тази година. Производителят е направил точно това, което всички очакват от него, и заради което имат толкова голяма фен база по света. Умерен дизайн, но изключителен звяр по пътеките. Новият двигател Turbo SL 1.2 e тих но мощен. Компонентите отговарят на високия стандарт на Specialized и заключението години наред е едно и също – тези байкове просто вършат работа.

колело Specialized
Specialized Turbo Levo SL

 

Наградените градски велосипеди

 

Ако планинските е-байкове представляват широк спектър от модели, то това може да се каже и за градските, дори още повече. Вече има измислено колело за почти всяка една нужда, която можете да се сетите. Но има модели, които отговарят перфектно на представата за нормален градски електрически велосипед. Той ще ни закара до работа, до фитнеса, до ресторанта, за покупки, до театъра и така нататък. За да се случи това, велосипеда трябва да разполага с добри спирачки, светлини, според изискванията за градския трафик, евтино обслужване и възможност за лесно поставяне на багажници и кошници, или други аксесоари.

Lemmo One например пасва точно на този профил. На пръв поглед той изглежда малко скромен. Но, като погледнем детайлно на нещата, виждаме вграден в рамката Smartpac триъгълник, който може да се свали по всяко време и да се използва като външна батерия. Или пък можем да махнем мотора. Моделът предлага вариант, електрическият двигател да бъде закупен отделно. По този начин имаме един велосипед, който можем да избираме да го караме, като нормален, или с електрическо подпомагане.

велосипед Lemmo
Lemmo One

Voltaire Legendre е с подобен тип двигател. Цялото количество хром и кожа по него ще ни върнат в 20-и век, че и по-назад, в ерата на сингълспийд колелата. Не можем да не отбележим обаче, че вграденият в задната главина мотор Mivice и батерията в седалковата тръба са произведение на изкуството.

велосипед Voltaire
Voltaire Legendre

Simplon Kagu Pinion ни демонстрира колко безгрижно може да бъде колоезденето в града. В системата на Pinion, в един корпус са събрани двигател и скоростна кутия. Спокойно можем да се сбогуваме с велосипедната верига при този модел. Ще забележите карбоновият ремък, който заема мястото на веригата между мотора и задната капла. Той трябва единствено да се почиства от време на време...и толкова. Хидравличните спирачки гарантират сигурно спиране при всякакви атмосферни условия. Само трябва да сменяме чифт накладки през няколко хиляди километра. А ако искаме да не мислим много, много и за зареждането, можем да си изберем опция моделът да бъде с батерии с общ капацитет от 1430 Wh.

електрическо колело Simplon еколело
Simplon Kagu Pinion

Далеч по-малка е батерията на Mustache J. Той обаче впечатлява с истинска градска визия. Заради двойното си окачване J може да се нарече градски велосипед, или пък трекинг, защо не и начален клас планинско колело.

колело Mustache
Mustache J

Може би тази екстравагантност е типична за френските производители, защото Ultima Multipath е модел извън нормите. Според нуждите ни, той може да е градски, малък карго, или трекинг велосипед. Трекинг версията заслужи награда на Design & Innovation Awars 2024. Неговата амортисьорна вилка с един ботуш прави най-голямо впечатление. Ultima използват рециклиран карбон за изработката на рамката. Почти всички негови компоненти идват от Европа. Моторът е Valeo Cyclee, а трансмисията е автоматична – на Effigear. Ето, че Pinion не са единствените с двигател и скорости в едно.

колело Ultima
Ultima Multipath

Втори велосипед на Centurion взема награда, но този път в градската категория. Easy R900i е с ниска рамка, с разположен ниско долу и назад двигател. Това означава, че разполагаме с още повече пространство, когато се качваме и слизаме от колелото. Журито оцени и идеята, която са използвали от Centurion за багажниците, които се поставят и премахват изключително лесно и бързо.

велосипед Centurion
Centurion Easy R900i

На Ca Go CS150 обаче не са му достатъчни два багажника. Неговате необикновена рамка предлага три места за багаж. Средното е подходящо за максимален товар от 35 кг. То изглежда като корем на велосипеда, който има нужда да бъде напълнен. Ca Go CS150 сам, плюс товарът може да тежи до 80 кг.

товарно колело
Ca Go CS150

Доста по-голям е HNF-Nikolai CD2 Family Comfort. Този товарен електрически велосипед с три гуми има товароносимост до 200 кг. Е, в това число е включено и теглото на колоездача и пътниците. Идеата на модела е в двете ключови думи в името му – семейство и комфорт. Ако имаме малки деца, те могат да седнат в специалната „детска кутия“ срещу пасажерите. Общият брой пътници може да бъде до четири. Ако искаме да возим багаж, той може да се постави в кутията, която пък се заключва. Завиването е много лесно, благодарение на навеждащите се предни гуми. Триколката е оборудвана с мотор Bosch Cargo Line, а за да отговаря на по-високите нужди от електричество, по избор можем да вземем и втора батерия, като по този начин ще си докараме общ капацитет от 1500 Wh. С цялото си оборудване, велосипедът тежи около 80 кг.

товарно колело Nikolai
HNF-Nikolai CD2 Family Comfort

Ако поставим i:SY Skyfly S10 до предходния Nikolai, има възможност компактното колело да остане незабелязано. Щом казваме „компактно“, значи неговото голямо предимство е размерът. Името i:SY може да звучи познато на неколцина. Този производител е специализиран в производството на малки колела. Рамката на модела е от карбон, а двигателят е лекият Bosch Performance SX. Skyfly S10 е най-спортният модел, който компанията някога е правила.

велосипед skyfly
i:SY Skyfly S10

 

Наградените SUV електрически велосипеди

 

Както споменахме в началото, два от отличените велосипеда спадат по-скоро към SUV сегмента. Единият е Flyer Goroc TR:X 6.83, който DIA класифицираха като градски. За велосипед с двойно окачване с ход 130 мм, амортисьорно седалково колче и големи, рошави гуми, това звучи малко неподходящо. Със стандартно осветление, багажници и калници, това по-скоро си е SUV. Моделът е със 700 Wh батерия, вградена в долната тръба на рамката. Може да се добави допълнителна батерия с капацитет 535 Wh. С тези батерии Flyer Goroc TR:X 6.83 не просто може да замести колата ни, ами и всички останали велосипеди.

велосипед Flyer
Flyer Goroc TR:X 6.83

С подобен потенциал е и Specialized Turbo Tero X 6.0. Дори DIA го нарекоха SUV, но го класифицираха сред планинските колела. Той е с мотор с 90 Nm максимален въртящ момент, батерия 710 Wh, амортисьорно колче, 130 мм ход на вилката и 120 мм – на задния амортисьор. Той също предлага оборудване, като за типичен кросоувър, стоящ чудесно и на пътя и в гората.

електрическо колело Specialized
Specialized Turbo Tero X 6.0

 

Награди за двигатели и компоненти

 

Тук стигаме до безспорния победител на Design & Innovation Award 2024 – двигателят MGU на Pinion. Освен, неговата награда за двигател на годината, той получи още две отличия с моделите Simplon Kagu Pinion и Flyer Goroc TR:X 6.83, които го използват. Зад абревеатурата MGU са английските думи Motor Gear Unit. Буквално и технически, преведено това означава мотор и скоростна кутия в един корпус. Ако сте ни следили последните дни в социалните мрежи и на сайта, вече сте видели, че чрез нас можете да конфигурирате своя велосипед Simplon, като има вариант някои от моделите да са именно с този мотор на Pinion. Въпреки ел мотора, скоростите и всички сензори в един корпус, MGU е достатъчно малък, за да застане на обичайното място – при централното движение на велсипеда. Това значи оптимална позиция, относно работоспособността и разпределението на теглото. Предавките в MGU са 12 и обхват 600 % - рейндж, трудно достижим от конвенционалните трансмисии. Малко са толкова добре защитените, мощни и компактни двигатели на пазара.

двигател скорости pinion
Pinion MGU E1.12

SRAM също счупиха всички парадигми със своя групсет Sram Eagle. Задният дерайльор се монтира директно до оста. Новият интерфейс изключва ухото, което досега беше „посредник“ между оста и дерайльора. По този начин той винаги е в правилната позиция. Край на настройките на заден дерайльор! Превключването е безжично и електронно. И за да не е всичко перфектно, недостатъкът е, че новата трансмисия не е напълно съвместима с електрическите велосипеди все още. Засега производителите могат да разчитат на сериите XX Eagle и X0 Eagle на Sram.

групсет Sram
Sram Eagle

ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

велосипед Flyer
ел байк Cube
електрическо колело Acer