Как да защитим електрическия си велосипед: подходяща екипировка за есента и зимата

Giant E-bike
Giant Trance SX E+ 0 Pro Hybrid 2019

Мотивацията не е сред най-лесните неща за намиране, когато навън времето е сиво и мрачно. Ние обаче сме заклети колоездачи и не спираме да използваме през есента и зимата „електричките“, дори и при по-сурови метеорологични условия. Въпреки, че велосипедите с електрическо подпомагане са направени така, че да могат да се карат в дъжд, студ и мръсотия, ние имаме няколко съвета, как да ги предпазите по-добре при лошо време. Ще отговорим на няколко въпроса, сред които са: Може ли дъждът да повреди електрическия ни велосипед? Какви светлини е добре да поставим, отпред и отзад? Какво се случва с батерията при студено време? И как да защитим дисплея, или контролера на кормилото?

И така. Може ли дъжда да повреди електрическия ни велосипед? Не! Заради фината и чувствителна на влага електроника, електрическите колелета са много добре защитени от дъжд и водни пръски. Въпреки това, на всички ни е ясно, че батерията и моторът никога не трябва да бъдат потапяни под вода. Така че, избягвайте да скачате в по-дълбоките локви, колкото и да ви се иска. Ако все пак държите допълнително да предпазите корпусите на батерията и мотора от влага, е желателно да използвате специални неопренови калъфи. Те предпазват и от студ. Имайте предвид обаче, че калъфите за двигател не трябва да са поставени, когато караме велосипеда. Те са само за предпазване при транспортиране и съхранение, иначе рискуваме да го прегреем.

Какви светлини е добре да поставим на велосипеда отпред и отзад? Независимо дали сме на пътя, или в гората, ние трябва да сме лесно видими за останалите участници в движението, но трябва и да можем да виждаме ясно всякакъв вид опасности достатъчно рано. Затова, от изключителна важност са и правилните светлини, които да са ни от ползва в тъмно, мъгливо, или дъждовно време. При избора си на фарове, всеки от нас се е сблъсквал с термините Lux и Lumen, което е объркващо и ни пречи да направим коректно сравнение между продуктите. Lumen е мярка за общата сума на излъчваната от източника светлина. Lux е мярка за общата сума на светлината, която е насочена към малка площ. Казано по-просто, Lumen измерва количеството светлина, която излъчва нашият фар, а Lux измерва светлината, която се отразява в осветената от фара повърхност. Най-практични са фаровете, които не се нуждаят от външна батерия, или динамо. Те се захранват директно от батерията на велосипеда. Най-често използваните светлини при предлаганите от нас велосипеди са на марките Trelock, Bush & Muller и малко по-бутиковите Lupine. При задните светлини за електрически колелета има и модели с вградени стоп светлини, които се задействат при натискане на някоя от спирачките.

Какво се случва с батерията при студено време? Батериите на електрическите велосипеди са направени от много чувствителни компоненти. Те са най-ефективни при температура на околната среда между 20 и 25 градуса. Още при 10 градуса под оптималните, започват загубите на ефективност. Това се дължи на електро-химичните процеси, които се случват вътре. Загуба на енергия е възможна и заради електролита, който се намира във всяка клетка на литиево-йонната батерия. Той се сгъстява при по-ниски температури и става по-трудно достъпен за йоните. Това обаче не може да бъде обобщение за всички батерии, тъй като всеки производител използва различни материали за производството им. И все пак, ако обичате да карате в студено време, за да сте сигурни, че няма внезапно да останете без ток, е желателно да си вземете едно неопреново калъфче за батерия. Ако съхранявате при по-ниските температури електрическия си велосипед, то значи е добре да махнете батерията от рамката и да я приберете при стайна температура и влага, а зарядът ѝ да е между 30% и 60%. Ако имате, или сте решили да си вземете неопренов калъф за батерията, то практично можете да я съхранявате и в него. Уверете се, че контакторите на батерията са също покрити, за да не овлажнеят, или да се зацапат.

На последно място, но не и по важност ще кажем няколко думи и за дисплеите на нашите колела. Ако вече сме сложили протектор на екрана, то можем да сме спокойни за него, защото вече е добре защитен от надраскване. Мокрия и студен сезон обаче не е от най-благоприятните за електрониката по велосипеда. За този период се предлагат по-издръжливи прозрачни кутийки, или калъфчета за дисплей. Те са устойчиви на дъжд и водни пръски. За по-сериозни ситуации е препоръчително покриване с неопреново калъфче. Макар, че няма да можем практически да използваме дисплея, то той ще е добре защитен. Разбира се, има покривала за цялото кормило, но те са по-скоро за съхранение, или по време на транспортиране на велосипеда с кола.

За всякакви въпроси по поддръжката и експлоатацията на вашето електрическо колело, можете да използвате формата за контакт с нас. Разгледайте и моделите за 2020-та година, които са в нашия онлайн магазин.


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

електрическо колело
електрически велосипеди Riese & Muller
електрически колела