Yamaha oтново със свои електрически велосипеди

Yamaha 2023
Електрически колела Yamaha 2023

Преди около седем месеца Yamaha Motor Europe анонсираха, че се канят отново да навлязат на пазара с техни собствени електрически велосипеди. Ами това „скоро“ е сега! От края на 2022 г всеки ще може да си купи електрическо колело с марката Yamaha. С трите модела които ще погледнем днес, производителят едва ли ще накара шапките ви да хвръкнат от изненада. Но все пак очакваме от тях да са голям хит. От една страна, е-байковете вече са много популярни сред хората. Продажбите не са намалели и въпреки моментната криза, те растат. За следващата година се очакват нови рекордни продажби. От друга страна, преди няколко седмици Yamaha представиха наследника на двигателя PW-ST – PW S2. С неговото намалено тегло, още по-малки размери, но в същото време доста добра мощност, този мотор има голям потенциал и изглежда, че ще се вгражда в почти всички типове електрически велосипеди.

А какво прави Yamaha? Просто приспособява своите електрически колела, които от години се продават в САЩ, към европейските изисквания, ъпдейтва ги технически и ги представя като една от „най-вълнуващите части от историята на Yamaha”. В прессъобщението производителят акцентира върху това, че рамките на трите нови велосипеда са разработвани заедно с електрическата система към тях. Това води до „идеални форми на рамката и най-добър баланс между разработка, визия и управление“. Това може и да е така, но докато не ги тестваме, не можем да го потвърдим. От снимките, които получихме също не можем да видим някакво сериозно предимство по отношение на интеграцията. Дори някак си оставаме с впечатление, че други производители са се справяли доста по-добре досега. Ако погледнем и данните, ще видим, че дори и при теглото Yamaha нямат предимство. 23.9 кг за електрически трейл велосипед с батерия 500 Wh в рамка с размер М е далеч от най-доброто постижение. Същото важи и за градския модел, който също тежи 23.9 кг за размер М, и то без допълнителни аксесоари, като калници, багажници и светлини.

 

Yamaha Moro 07 – планински електрически велосипед

При този модел се откроява едно предимство - двигателят PW-X3. С въртящ момент 85 Nm и тегло 2.75 кг, това е най-мощният, лек и малък мотор на Yamaha. Освен това, той предлага и множество технологични предимства. При него получаваме моментална помощ, дори с минимално движение на педалите. Виждаме нисък Q-factor за по-естествено усещане от колоезденето и по-добро предаване на усилието от краката.

Благодарение на сензорите, карането по баир нагоре е още по-приятно. Moro 07 e изграден върху алуминиева рамка със 150 мм ход отзад и 160 отпред. Горната и долната тръби са двойни. Батерията запълва пространството между тях. Благодарение на 27.5 цоловите гуми Moro 07 e повратлив и пъргав, което прави карането по тесни и криви пътеки доста забавно.

Ето бърз поглед над техническите данни на Yamaha Moro 07:

· Рамка: dual twin – с двойни тръби

· Двигател: Yamaha PW-X3

· Батерия: Yamaha Литиево-йонна 500 Wh

· Дисплей: Yamaha Interface X

· Вилка: RockShox Lyrik Select RC

· Трансмисия: Shimano Deore XT

· Спирачки: Magura MT5

· Тегло: 23.9 кг за размер М

· Цветове: Icon Blue; Raven/Silver

Yamaha Wabash RT – гравел електричка

Toва е първият модел, заради който се повдига въпроса, защо Yamaha не са заложили на новия двигател PW-S2, а вместо това са сложили по-стария и тежък PW-ST. Шестстотинте грама надолу и по-компактните форми, биха накарали този гравел модел да изглежда по-добре. Няма да споменаваме и разликата във въртящия момент.

Така той си остава масивен електрически велосипед с геометрия за релаксиращо и удобно колоездене. По рамката има достатъчно възможности за монтаж на бидон за вода и различни аксесоари. Без проблем могат да се сложат дори калници. С тях Wabash RT става колело, което ще се впише добре в градското ежедневие. Изборът на дисплей също не изглежда много добре обмислен. Първо, дисплей A е монтиран между кормилото и водача, което не го прави много лесен за виждане. И второ, бутоните му са трудни за достигане без да махаме ръката от кормилото. По наше мнение, дисплей Х би стоял по-добре и би бил по-удобен за използване. Ето и поглед върху техническите данни:

· Рамка: Yamaha – алуминиева, хидроформована

· Двигател: Yamaha PW-ST

· Батерия: Yamaha Литиево-йонна 500 Wh

· Дисплей: Yamaha Display A

· Вилка: алуминиева

· Трансмисия: Shimano GRX RX600

· Спирачки: Shimano GRX RX400

· Тегло: 21.4 кг за размер М

Yamaha Crosscore RC – градският електрически велосипед

Както при Wabash RT, така и при Crosscore RC по-добра работа би вършил новият PW-S2 двигател. Вместо това и тук се залага на PW-ST. Към него се връзват добре батерията 500 Wh, както и 9-степенната трансмисия на Shimano. Yamaha виждат този модел като „идеалния ежедневен велосипед“. Някои може би са очаквали да видят калници, багажник и светлини. Да, обаче той идва без тях.

· Рамка: Yamaha – алуминиева, хидроформована

· Двигател: Yamaha PW-ST

· Батерия: Yamaha Литиево-йонна 500 Wh

· Дисплей: Yamaha Display A

· Вилка: SR Suntour NEX E25

· Трансмисия: Shimano Alivio

· Спирачки: Shimano MT200

· Тегло: 23.9 кг за размер М

Подходът, който Yamaha избират за разпространение на колелата си е доста интересен. Японската компания ще ги продава в дилърската си мрежа по света, където се продават и мотоциклетите им. Там можем да ги тестваме, или пък да получим съвет. Остава да видим колко ще бъде компетентен персонала, тъй като те досега не са имали досег до електрически колела. По-натам във времето е-байковете на Yamaha ще могат да се продават и в интернет, като ще можем да избираме дали да го получим в магазин на Yamaha, или директно до вратата си. В магазините ще се предлагат и нужните аксесоари към тях.

Докато новите електровелосипеди на Yamaha не са нито нови, нито революционни, то нещата преди 30 години не бяха изобщо така. Тогава японците бяха едни от пионерите в тази сфера. Далеч, през 1993 г. Yamaha показаха няколко колела с двигател за допълнително подпомагане. Това беше например PA26. Създаден, за да стигнем от дома до работа, той можеше да постигне 20 км преход с едно зареждане. С мощността си от 235 W, двигателят не се отличава толкова много от използваните днес. Теглото 31 кг си беше доста добро за тези времена. Кой да се сети, че някой ден производителят ще захване отново тази позабравена ниша.


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

двигател TQ
електрическо колело Haibike
електровелосипед Giant