Whyte Bikes E-160: класен електрически трейл велосипед от Острова

Whyte Bikes 2021
Whyte Bikes E-160 RS

Преди малко повече от година, Whyte Bikes представиха своя първи електрически планински велосипед Е-150 и това бе изненада за мнозина. От създаването си през 2000 г. марката се специализира в създаването на конвенционални колела. С E-160 компанията прави ъпдейт на премиерния си модел, и той вече е на пазара от няколко седмици.

Историята по създаването на велосипеда е доста иновативна. Самюъл Шаксмит, инженерът, който седи зад електрическото подразделение на Whyte Bikes, споделил пред британското издание “Mountain Bike Rider”, че искат да са сред първите марки, които да предлагат мотора Bosch Performance Line CX с 85 Nm въртящ момент. Как обаче да разработят рамка, когато все още мотор не е произведен? „Получихме макети на мотора и батерията от Bosch и направихме дизайна спрямо тях“, казва Шаксмит. За перфектната разработка обаче е важно и теглото, а не само размерите. По този повод макетът на батерията е бил запълнен с велосипедни вериги, за да се докара точното тегло на все още несъздадения компонент. „Разбира се, нямаше как да имитираме мощността на двигателя. Затова тестовите версии, тежащи около 25 кг, бяха карани само с мускулна сила.

След подобна история е любопитно да се чуят и първите отзиви за Е-160. Успешното разпределяне на масата на велосипеда е сред най-изтъкваните позитиви. Центърът на тежестта е много ниско, което прави колелото много маневрено и динамично. Whyte Bikes имат свой собствен подход в интегрирането на двигателя в рамката. „Поставяме двигателя с леко вдигната нагоре предна част“, обяснява Шаксмит. „В резултат на това, батерията може да се „спусне“ още по-надолу по тръбата и дори влиза леко под двигателя.“ И наистина, при F-160 батерията е поне 150 мм по-ниско, спрямо някои други марки. Долната тръба има лека извивка, преди да се свърже с челната. Това не би било възможно, ако батерията стига до там.

Целта на Whyte Bikes e да опитат да създадат велосипед, който да се доближи до управлението на такъв без двигател. Според тяхно изявление, компанията използва леки елементи по окачването. Шаксмит мисли, че повечето от производителите на електрически велосипеди допускат генерална грешка с окачването на своите модели. „Високото тегло на велосипеда не означава, че той задължително трябва да бъде оборудван с по-дългоходово и тежко окачване“, казва бившият състезател в световните даунхил серии Самюъл Шаксмит. „Също така обаче трябва да се помисли и за стабилността. По-високото тегло при е-байковете има позитивен ефект.“ Именно, затова компанията търси перфектния баланс.

И като споменахме окачване. То е интегрирано в хидроформираната алуминиева рамка. Сравнено с предшественика си, Е-160 е с 10 мм по-голям ход на вилката. При задния амортисьор ходът е увеличен с 5 мм. Като цяло, промяната в геометрията минимална. Заради по-високото окачване, средното движение също е с 10 мм по-нависоко от преди. Чейнстеят е пораснал с няколко милиметра, с цел подобрение на баланса.

Новост при Whyte Bikes E-160 са по-големите ротори на спирачките. Отпред те са с диаметър 220 мм, а отзад – 200 мм. Отличните шини HTZ i30 от WTB запазват мястото си и при новия модел.

Както споменахме, тази година Whyte Bikes комбинират по-мощния мотор Performance Line CX oт 4-то поколение с голямата батерия PowerTube 625 и дисплея Purion на компанията Bosch. Някои критици се изказаха негативно за дисплея, тъй като е прекалено голям и не подхожда на елегантната визия на велосипеда. Но пък при желания, може да се сложи по-добър, срещу съответното заплащане. Един KioX би стоял чудесно.

Очевидно E-160 пасна на повечето от тестови водачи. Интеграцията на батерията обаче се очертава като проблем при ежедневната употреба. С тази ѝ позиция, центърът на тежестта наистина слиза необичайно надолу, но премахването ѝ не става никак бързо. Трябва да се отвие капак под средното движение, след това да се разхлаби друг винт. След това батерията се издърпва надолу. Махането ѝ без инструмент няма как да стане. Ние препоръчваме слагането на велосипеда на стойка за ремонт. Така достъпът до отвора за батерията ще бъде по-лесен. Като алтернативен вариант е обръщането му с гумите нагоре. Но това е метод, който много хора избягват да прилагат.

Whyte Bikes 2021
Whyte Bikes E-160 S

Тъй като Whyte Bikes са малък производител, продуктовата им гама е малка и лесно запомняща се. Е-160 се предлага в два варианта. Топ версията е E-160RS. Тя е оборудвана с вилка Fox Float 38 Performance. Масивните ѝ тръби дават уникална сигурност и стабилност. Касетата отзад е Sram Eagle с 52 зъба на най-голямата плоча. Сякаш звучи малко прекалено за електрически велосипед. Вероятно обаче тези два зъба в допълнение ще са от полза при екстремно стръмни изкачвания. А и ако случайно останем без ток, леката предавка ще бъде също от полза. Версията E-160S не се различава значително от по-скъпата. При нея касетата е с 50 зъба, а окачването е от RockShox. Седалковото колче също не е премиум моделът на Crank Brothers. Има и малка разлика в спирачките и гумите.

Няма как да скрием факта, че цените на Е-160 са по-високи от тези на предшествениците от миналата година. И двата варианта са поскъпнали с по около 500 €. RS версията се продава на цена 6899 €, a S-ката струва 6199 €. От Whyte Bikes имат и една интересна новина за собствениците на предходните модели. Компанията предлага удължител за задното окачване, който носи името Shape.It-Link. Чрез него може да се промени леко геометрията и да се увеличи отстоянието на средното движение от земята.


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

електрическо колело
електрически велосипеди
електрически колела Haibike