Да прекараш седмица с педелек Diamant Zouma Elite + S 2017

електрически велосипед Diamant Zouma

Да си кажем право, педелекът Diamant Zouma Elite + S има една ключова позитивна черта – привлекателен е. Завладява те още от пръв поглед. Всеки желае да има този s-педелек, притежаващ специфичното ретро излъчване, или поне да направи кръгче с него. Нашия тестов колоездач Филип имаше удоволствието да бъде един от щастливците, които получиха шанс да тестват педелекът. Той трябваше да остави своя „нормален“ велосипед в мазето за цяла една седмица, и да използва Diamant Zouma Elite + S за своите нужди, след което да сподели впечатленията си от него. 

Тестовия колоездач:

Филип: „Аз съм страстен колоездач и много се вълнувах, защото не знаех какво да очаквам от този педелек. Използвам не моторизираният си велосипед непрекъснато, когато имам възможност. За да отида на работа, през уикендите за разходка из града и гората, или за дневната доза от спорт. Също така, се чувствам независим, за разлика от случаите в които трябва да използвам публичен транспорт. 

електрически велосипед Diamant Zouma

Тестовата „писта“

„Дневния ми преход е около 8 км. Тръгвам от Пишен, Дрезден, където живея, минавам през малка павирана улица с пешеходна зона. От там по улица Лайпцигер, една от най-натоварените улици в Североизточен Дрезден. Тук вече навлизам в автомобилния трафик – двулентов път, който на места заради трамвайните спирки е с една използваема лента. Вело алея не съществува тук, а карането на велосипед по тротоара е забранено. След около 2/3-ти от маршрута си, навлизам в улица Ранке – малка и не особено използвана улица, която ме отвежда до работното ми място.“

електрическо колело

Ето и нашето интервю с Филип:

 

Беше ли карал електрически велосипед до сега?

Само веднъж, за много кратко разстояние управлявах товарен s-педелек. Като цяло нямам опит с електрическите велосипеди.

Кое е най-важното за теб в един велосипед?

Велосипедът, който използвам, за да отида до работа, трябва да отговаря на условията, за да бъде сред уличния трафик. Солидната рамка е важна за мен, тъй като, понякога карам по чакълиран път, или павета. Също така, предпочитам велосипедът ми да притежава и трансмисия с голям обхват – от много леки предавки, до много бързи такива. Спирачките са важен компонент, според мен, и гледам да са качествени. Имам фар и стоп, за каране на свечеряване или през нощта, когато ми се наложи. 

интервю електрически велосипед

Какви специфични очаквания имаш към един електрически велосипед?

Той трябва да е по-бърз от велосипед, използващ само човешката сила, или трябва да изисква по-малко усилие, за да постигнеш дадена скорост. Батерията трябва да издържа възможно най-дълго време. Компютъра трябва да показва обширна техническа информация, а светлините на велосипеда да са захранени правилно.

Какво е първото ти визуално впечатление от педелекът Diamant Zouma Elite + S?

Хваща окото! Елегантен е. Като започнем през геометрията на рамката, цвета и стигнем регистрационната табела – комбинация между елегантност и спортен дух. Извитата горна тръба на Diamant Zouma му придава усещането и вида, като на велосипед тип чопър с широки гуми и кормило. Комбинацията от всичко това го прави едно модерно ретро возило. Страхотен е на визия. Предразполага за забава.

Колко лесно свикна с електрическия велосипед?

Много лесно. Също толкова лесно би свикнал с него и всеки един човек, който умее да управлява велосипед. Отначало, разбира се, е малко странно да усещаш как двигателя ти помага при педалирането, но с избирането на правилния от всички режими за спомагане, „странното усещане“ намалява.

електрическо колело пътешествие

Удобно ли ти беше, докато управляваше Diamant Zouma?

Абсолютно! Zouma отговори на всички мои очаквания. Дори грубо изглеждащата седалка Brooks беше много удобна. Позицията върху него е нещо средно, между спортна и туристическа. Широкото кормило дава усещането, че пътуваш с мотоциклет и те кара да чувстваш комфорт, когато караш сред автомобилния трафик. Бутоните за управление са много добре поставени върху кормилото и лесно се достига до всеки един от тях. Позиция на дисплея също е чудесно избрана. Единствено контролера за усилието, който се управлява с дясната ръка е на леко неудобна позиция. Изгледът назад е много добър, благодарение на извитото огледало за обратно виждане.

Кара ли през нощта?

Да, разбира се. Предната светлина Supernova M99 просто трябва да бъде изпробвана от всеки! През нощта изглеждаш като истинско моторно превозно средство и си равнопоставен сред трафика. Пътят е оптимално осветен.

Кой режим на спомагане използва най-често на пътя?

Най-често използвах режима „Tour“. При него разхода на енергия не е прекомерен, за да се движиш бързо. Според мен, при този режим е най-добрия баланс между моторна и мускулна сила. Режим „Turbo“ е полезен най-вече за стръмните изкачвания. Управление, без моторната помощ е невъзможно, поради високото тегло на велосипеда. Дори и „Еco“ режимът е полезен за лека и не натоварваща разходка и когато имаш нужда да пестиш енергията на батерията. 

велопоход

Какви бяха реакциите на околните при ежедневната употреба на s-педелекът Diamant Zouma?  

Разбира се, имаше много позитивни реакции. Баща с дете на багажника на колелото бяха много впечатлени, когато ме видяха. Дори мотоциклетистите се заглеждаха по велосипедът ми. Въпреки всичко, аз мисля, че идеята на s-педелекът е по-скоро неясна. С 45 км/ч, което е максималната му скорост, той трябва да се управлява само по автомобилната пътна мрежа, защото е по-бърз от нормалния велосипед, но все пак е по-бавен от трафика. Някой мотоциклетисти се дразнят от скоростта ми на придвижване. Също така, законово, s-педелека е все още непозната територия за повечето хора. Веднъж, на светофар, докато бях нареден измежду скутерите и мотоциклетите, водачите им грубичко ме попитаха защо не карам по алеята за велосипеди, и когато им казах, че нямам  право да се движа там, бяха много учудени. След това видяха и регистрационната табела. Може би е въпрос на време, останалите водачи да приемат s-педелекът на пътя като равнопоставен. Но ще трябва да свикнат с лекото изоставане от трафика на тези превозни средства. Иначе, е страхотно как, благодарение на Zouma успяваш да се придвижиш доста по-бързо от точка А до точка Б, спрямо обикновения велосипед. Просто, трябва да се внимава със заряда на батерията, за да можеш да се прибереш обратно. Зависим си от нея. Имах неприятна случка, когато на първото ми по-дълго пътуване видях, че ми остава по-малко от половин батерия, а бях тъкмо на средата на дистанцията. Това, което трябваше да направя, за да избегна досадното въртене на педалите без асистениция от двигателя, бе да избера най-краткия маршрут на обратно, и да карам на режим Еco. Преходът беше общо около 50 км, а теглото от 23 кг на Zouma ме възпря да карам по по-трудни терени. Друга не особено приятна подробност е, че автоматичното включване за спомагане при педалиране е толкова, чувствително, че дори докато велосипеда е на степенка, може да се активира от лек допир и да падне. 

вело маршрут електрически велосипед

Филип, разкажи ни как се представи технически велосипеда.

Батерията: За да направим дълъг преход, трябва да изберем най-подходящият за терена режим на спомагане. Поради сравнително мощния електромотор, е желателно да не го караме на максимална скорост, отново с цел пестене на енергия. При мен, батерията издържа 2.5 часа и 50 км до пълното ѝ разреждане. Основно в режим „Tour“.

Дисплей: Bosch Purion е малък, лек и компактен. Активира се и се изключва от горния бурон. Екранът светва, предната и задната светлини на велосипеда се активират, и излиза информация за заряда на батерията. Информацията за батерията седи постоянно, независимо какво друго се показва на екрана. С бутоните „+“ и „-“  избираме измежду режимите „Tour”, “Sport” и „Turbo”. Ако тези три режима са деактивирани, автоматично се избира режим „Eco”. Няма какво да се обърка. Дисплея има приятна подсветка, за да се използва пълноценно и тъмната част на денонощието.

Спирачки: Велосипедът е оборудван със спирачки Magura. За съжаление те не се справиха никак добре. Накладките са прекалено меки за масата на колелото и скоростта, която развива. Определено е трудно да прецениш кога и колко усилия трябва да приложиш, за да спреш в желаната точка. Но пък имаш „стоп“ светлина, която се активира със стискането на лостчето на спирачката.

NuVinci Circuit: това беше една напълно за мен екстра. Посредством команда, която е на дясната ръкохватка определяш по какъв терен се движи велосипеда, като за силата на спомагане се определя от системата NuVinci. Всичко това е анимирано на приятен дисплей.

Би ли купил за себе си електрически велосипед?

По принцип, си оставам върл поддръжник на велосипедите, използващи човешка сила за задвижване. Дори и Diamant Zouma не може да промени това ми разбиране. Но за в бъдеще, бих се радвал да избягвам автомобилния трафик за своето придвижване. Затова, под определени обстоятелства електрическия велосипед би бил полезен, особено, когато пътуването по-дълго от 25 километра. Допада ми и идеята за сгъваеми, компактни електрически колелета, които лесно се превозват в обществения транспорт. Дори и при планинските велосипеди видях интересни решения за спомагане на велосипедиста при тежки планински изкачвания.

Заключението ти?

Като заключение бих казал, че Diamant Zouma Elite + S, в моите очи е предназначен за хората, които искат да спортуват, но и да са в течение на модните тенденции, и задължително да притежават сигурен гараж за съхранението му. Който се двоуми дали да си поръча електрически велосипед или s-педелек, трябва да се запознае добре с нормите и разпоредбите за използването му, както и коя част от градската инфраструктура има право да използва. Но от друга страна, Zouma е наистина красив. Не само дизайнът му на спортен чопър предизвиква широки усмивки, ами и звукът който издава електромотора при силно ускорение. Електрическия велосипед не е средство за спортуване, а по-скоро за придвижване без особено усилие. С него чувстваш свобода и лекота.


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

детско електрическо колело
електрически колела