Първото състезание за електрически велосипеди в България вече е факт

Шуменско плато 2019
Шуменско плато 2019

Над 170 спортисти от България и Румъния участваха тази неделя (7-ми юли) в организираното от вело клуб Илчов баир състезание „Шуменско плато – 2019“ – колоездене, бягане и дуатлон. В него организаторите добавиха и категория за планински електрически велосипеди - eMTB. Ekolelo.bg бяхме един от партньорите на събитието, като предоставихме част от наградите за класиралите се на призовите места.

Трасето на състезанието бе подбрано по южните склонове на шуменското плато, като състезателите трябваше да преодолеят 22, или 42 км дистанция с натрупана положителна денивелация съответно 700 и 1200 м. За да бъдат затруднени максимално, е-байковете и техните водачи трябваше да преминат по-дългата от двете дистанции. Навлизането на велосипедите с електрическо подпомагане се случва бавно в България, затова и участниците в категорията eMTB на „Шуменско плато 2019“ бяха само трима, но достатъчно, за да се получи оспорвана надпревара. За сметка на това велосипедите им бяха от три различни марки, с три различни двигателя. Това събуди интерес у нашия пратеник в село Троица, където беше и стартът на събитието. Организаторите бяха там още от събота вечерта, за да регистрират първите появили се състезатели. Кипяха последни приготовления на трасето около стадиона на селото, който беше епицентър на събитието. Палатковият лагер се разрастваше с всяка изминала минута, а настроението ставаше все по-добро. В неделя от вело клуб Илчов баир отново бяха първите будни, а пулсът на състезатели и организатори ставаше все по-учестен.

Снимка: Калоян Кръстев
Снимка: Калоян Кръстев

Стартът на колоездачите беше точно в 9 часа, но изпитанието на водачите на електрическите велосипеди започна малко по-рано. Те трябваше да разпределят своите сили, както и режимите на подпомагане, според профила на трасето. Кристиан Милчев от Варна с велосипед Scott E-Scale със система Bosch Performance Line CX сподели преди старта, че възнамерява да изкара цялото трасе на режим Turbo. Може би обаче не беше обърнал внимание на данните за денивелацията на трасето. Опонентите на Кристиан бяха Лъчезар Стаменов от София с велосипед Specialized Turbo Levo и Димитър Мънев от Калофер с Drag ION. Стартът, очаквано беше доста зрелищен, а маршалите по трасето започнаха да докладват за преминаването на е-байкърите още след минути. Бе изминал около час от старта, когато първи на междинната контрола премина Кристиан със своя Scott, което означаваше около 22 км/ч средна скорост при доста техничен терен, включващ сравнително стръмни участъци, на места достигащи до над 20% наклон нагоре в продължителност на десетки метри. 2 минути след него се появиха Лъчезар и Димитър, които профучаха през контролата един след друг, а ние очаквахме с нетърпение и любопитство финала на тримата. Междувременно започнаха да финишират участниците в другите дисциплини. Кристиян Балкански от КК Варна, който няма навършени 16 години, стана най-бързият сред всички участници при планинските колоездачи на 22-километровото трасе. В 11:12 към финала се зададе и първия електрически велосипед. Тогава видяхме, че по трасето е станало разместване на водачеството в категорията. Пръв беше Димитър Мънев от Калофер с Drag ION и система Shimano Steps. В края на статията ще намерите и видео интервю с него. Осем минути след Димитър се появи и Лъчезар Стаменов със своя Specialized Turbo Levo, оборудван с двигател Brose S Mag – с магнезиев корпус и внушителната 700 Wh батерия. Подозренията ни се сбъднаха, когато Кристиан Милчев се появи дълго след тях с изтощена батерия. Той сподели, че му се е наложило да кара последните 10 км без електрическо подпомагане. И тримата получиха торбички с награди, осигурени от ekolelo.bg.

Снимка: Бояна Петрова
Снимка: Бояна Петрова

Останалите награди бяха разпределени при мъжете и дамите в различните велосипедни категории. Задна Капла Bontrager от висок клас, получи Стоян Стоянов от Born2Bike, Обзор – победител при мъже 18-39 години на дългата дистанция. Другата задна капла – Bontrager от среден клас спечели Николай Костадинов от Стара Загора, който беше най-бърз при мъжете над 40 годишна възраст, изминали 42-километровата дистанция.

Снимка: Стоян Николов
Снимка: Стоян Николов
Снимка: Стефко Енев
Снимка: Стефко Енев

Вело клуб Илчов баир зарадваха участниците и доброволците със симпатични стартови пакети, поставени в торбички осигурени от Североизточното Държавно Предприятие. Вътре в тях всички намериха ключодържател с гравиран надпис на организатора, енергиен гел, нещо за хапване, както и талон за безплатна студена наливна жива бира, която беше осигурена от местна шуменска бирария. Имаше и шатра с домашна лимонада от бъз, приготвена от други партньори на организаторите. Служители на ПП Шуменско плато събраха група от гости на събитието и направиха пешеходен поход до местността „Окото“ – един от символите на района, който приключи с дегустация на ароматен осмарски пелин.

Въпреки горещото време и сложното трасе, надпреварата мина без инциденти. Участниците се държаха спортсменски, а на финала се виждаха само усмивки и се чуваха приятелски разговори. Всички участници поздравиха организаторите за интересното трасе и добрата подготовка на спортното събитие, а организаторите благодариха на всички участници и доброволци, ангажирани с това целодневно събитие.


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

електрическо колело
електричеко колело Giant
електрически колела