По-сигурни на пътя с новото „серво управление“ за електрически велосипеди

Първо излязоха анти-блокиращите системи (ABS) при електрическите колелета. Сега е ред и на умното управление. Какво ли следва? Може би музикални уредби за велосипеди? Нека не се опитваме да гледаме в бъдещето, а да се съсредоточим върху настоящето. Техническият университет в град Делфт, Холандия, заедно с производителя на колелета Gazelle преди година са стартирали необикновен проект. Целта на инженерите от „ниската земя“ е била да разработят електрическо подсилване на управлението на кормилото на е-байка. Преди дни беше показан и прототипът на това устройство, а целта му е да предотврати, или поне да намали паданията на колоездачите.

Основната група, към която е насочена холандската разработка са възрастните хора. Именно те са по податливи към грешки в пътния трафик и са евентуална жертва на самоинициирано произшествие. Според различни статистики, водачите над 55 годишна възраст са най-честите участници в сериозни инциденти. В повечето случаи основната причина е загуба на контрол върху велосипеда. Gazelle и Техниеският университет в Делфт работят от 15 години по този феномен и се опитват да открият причините на паданията докато караме колело. Математически модел помага в тези експерименти. При всички условия и тестове, най-честата причина за падането е именно самия водач. Затова през последната година групата инженери и учени работят по този така наречен асистент за управление. Очакванията са, че благодарение на него, велосипедът ще бъде по-стабилен на пътя. „Технически, системата не е особено сложна. Нужен е един сензор, който да засече залитането на велосипеда, мотор, който да коригира посоката на кормилото и процесор, който да контролира мотора. Най-трудната част е намирането на правилния алгоритъм за процесора“, казва Аренд Шваб от университета в Делфт. Както сте се ориентирали от горната снимка, моторът е поставен при челната тръба на велосипеда. Когато сензорът усети неестествено движение, той ще задейства моторчето, което трябва да върне правилната позиция на кормилото, съответно и на колелото. Системата ще се активира автоматично при скорост над 4 км/ч.

Засега все още не може да се каже кога този прототип ще влезе в сереийно производство. До моментът, когато крайния потребител ще получи асистентът за управление, ще са нужни още проучвания и тестове.


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

електрическо колело
електричеко колело Giant
електрически колела