Завръщане в бъдещето, но на две колела – Scott Solace eRide

Scott racing

Един стар познат се завръща. Scott разшири портфолиото си, вдъхвайки нов живот на моделът, наречен Solace. Моделът, който навремето беше типично шосеен, днес има раздвоена самоличност. Или две самоличности. Наречете го както искате.

Нека се върнем назад в 2017-а година. Тогава Scott представиха Solace като типичен ендюрънс шосеен модел. Той трябваше да е подходящ дори за събития като Трансконтиненталното състезание, минаващо през цяла Европа. След това моделът изчезна. А сега, съвсем неочаквано той се появява за втори път. Отново носи идеята за издръжливост. Но да видим дали е така.

Най-напред да обърнем внимание на един интересен въпрос. Защо Scott Solace eRide излиза точно сега, след като компанията наскоро пуснаха подобен модел – Scott Addict RC eRide? Ще имат ли Scott два почти идентични състезателни електрически велосипеда за в бъдеще? Не, в никакъв случай! Addict RC се отличава с вградения в задната главина мотор Mahle X20. Изчистената му рамка и перманентно вградената батерия го правят невероятно лек. От друга страна, подпомагането при него е ограничено до въртящ момент от само 23 Nm.

Scott road
Scott Solace eRide за сезон 2023

В противовес на това, Solace eRide e с централно поставен мотор. От Scott са избрали HPR50 на компанията TQ. След Lumen eRide, това ще бъде втория модел на Scott, който да използва този двигател. Напълно оправдан избор за мотор, предвид спортния профил на велосипеда. Теглото на мотора и батерията е около 3.8 кг, което си е много ниско, откъдето и да го погледнем. В същото време въртящият момент е 50 Nm. Това означава много приятна сила на подпомагане. Достатъчно е, за да се усети истинската полза от двигателя. В същото време, не е прекалено много, за да хаби по-бързо батерията. А по този начин позволява и на колоездача да даде още малко от себе си по време на колоездене.

Фактът, че моторът не генерира почти никакво съпротивление, при прескачане на точката от 25 км/ч, също е изиграл значителна роля при избора му за този модел. Всеки един човек, който е в достатъчно добра форма, би трябвало да може да използва велосипеда в състезателно темпо. И прескачането на максималната за подпомагането скорост няма да развали удоволствието от карането. Усещането на Solace eRide по време на равнинен участък, или пък на спускане е почти еднакво с това при нормален велосипед - без електрическо подпомагане. А всеки спестен ват означава едно – повече помощ в участъците, където подпомагането ни е нужно. Въпреки на пръв поглед малката батерия с капацитет 360 Wh, вградена в долната тръба на рамката, според нас моделът ще може спокойно да бъде използван за 100 километрови преходи, че и повече.

                         Двигател HPR50 от TQ                                           Допълнителна батерия на мястото на бутилката за вода

Ето тук се вижда голямата разлика между Solace eRide и Addict RC eRide. И тук приключваме със сравненията между моделите. От Scott създават Solace не като модел, а по-скоро като платформа. С други думи, това означава, че според нуждите на хората, могат да бъдат създавани различни конфигурации, напълно различни велосипеди, базирани на една и съща рамка и един и същ двигател. Точно това са направили от Scott. Моделната гама включва два шосейни и три гравел варианта. Можем лесно да ги различим по ширината на гумите, трансмисията и вида на кормилото.

         Scott Solace eRide като гравел велосипед                                Scott Solace eRide като шосеен велосипед

Типично за гравел колелата Solace Gravel eRide 10, Solace Gravel eRide 20 и Solace Gravel eRide 30 имат по-широки гуми от Solace eRide 10 и Solace eRide 20 – шосейните версии. Избраният модел при гравел версиите е Schwalbe G-One Overland EVO с ширина 50 мм. Тази гума има своите силни моменти и на пътя и извън него. Със своите 38 мм ширина, Schwalbe Pro One Evo Super Race е значително по-тясната гума. От Schwalbe казват, че този слик е най-добрата шосейна гума, която компанията някога е пускала на пазара. Към доброто си поведение и лесно търкаляне добавяме и лека защита против спукване V-Guard.

Scott gravel
Рамката отзад може да побере гума с ширина 50 мм, че и повече

Когато погледнем към предавките, моментално забелязваме, че гравел моделите са с една плоча отпред. От Scott са се спрели на групсетите Force Xplr, или Rival от Sram. Техните дерайльори са направени за задни касети с голям брой зъби. Малко по-тежки са, но пък издържат на по-тежки натоварвания и са много стабилни. При шосейните варианти ще видим класическата комбинация от две плочи отпред. Превключването там е електронно. Касетите отзад са от сериите Dura-Ace и Ultegra и са с по-малък брой зъби, което пък ги прави по-копмпактни и леки.

Кормилата също са различни между шосейните и гравел моделите. В наименованията това е символът „Х“. Визуално разликата е, че при гравел моделите долната част на извивката е изнесена 16 градуса навън, за да е по-добър контролът върху велосипеда при каране по груби повърхности. Кормилата без символът „Х“ са по-тесни. Вместо това са с 10 мм по-ниски. По-ниската позиция снижава стойката на колоездача до състезателна. И така атаката на въздуха е по-малка, съответно аеродинамиката – по-добра.

Scott e ride
Кокпит с напълно интегрирано окабеляване, с профил за гравел колоездене

Scott предлагат пет различни размера на карбоновата рамка – от XS до XL. Според оборудването, шосейните варианти са на цени между 15999 и 21999 лв. При гравел байковете цените са между 11999 и 19999 лв. Топ разновидностите при шосейните и гравъл колелата са с допълнителна батерия включена към стандартната окомплектовка. Тя е с капацитет 160 Wh и се поставя на мястото на бутлката за вода на седалковата тръба. Като тегло, разновидностите не се отличават много. Scott Solace eRide 10 тежи 11.8 кг, докато Scott Solace Gravel eRide 10 е около 12.6 кг.

За пореден път забелязваме несъответствие между моделите на Scott насочени към мъжете и жените. Това със сигурност прави лошо впечатление. Първо, гамата от разновидности включва само една Contessa – Contessa Solace eRide 15. Това значи, че изборът на жените е ограничен до това дали да карат шосейно, или гравел колело. А не могат да си избират окомплектовката към него. И второ – отново дамският модел като комплектовка отговаря технически на най-евтиният мъжки модел. Нима дамите не заслужават повече?


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

елекрическо колело Giant
електрическо колело Scott
Shimano