Гари Фишер се завръща с нов е-байк бранд - Morelle

KTM 2023

"В момента имаме възможност да се забавляваме така, както го правехме в началото на ерата на планинското колоездене. Но вече забавата е и нагоре. Със сигурност предстои голям бум.“ Това, което се визира в цитата е карането на електрически велосипед. А думите са на не кого да е, а на самия Гари Фишер по време на представянето на двигателите на Bosch през 2017 г. На иконата на планинското колоездене сега му предстои да слезе от коментаторския стол и да се върне в действие. Той създаде нов бранд за електрически велосипеди, като е приготвил много необичайни идеи за реализация. Типично за Гари Фишер.

В края на март американска медия писа, че Фишер е бил забелязан на велосипедно изложение в Тайпе, Тайван. И то не като обикновен посетител, а по-скоро на професионална мисия.

Гари Фишер и двама партньори основаха през февруари тази година напълно новия бранд за електрически велосипеди Morelle. Според профила на 72-годишния американец в LinkedIn, той ще бъде главен конструктор на компанията. С него ще работят Майкъл Синкула и Кевин Хейс. И двамата са част от американската компания Ionblox, занимаваща се с батерии. Синкула е един от основателите ѝ. А като главен разработчик, Хейс е отговорен за батериите на електрическите летателни апарати с вертикално излитане.

електровелосипед
Гари Фишер започва своето е-байк приключение като главен конструктор на марката Morelle

Оскъдната информация достига до нас, благодарение на документ, подаден до отбран брой журналисти. Той дава и ключови данни за премиерните модели на Morelle. Те вероятно ще бъдат градски велосипеди, пригодени за ежедневна употреба. Рамката ще бъде изработена от алуминий, с вграден централно поставен мотор на Bafang. Някои медии загатнаха за висококачествени компоненти и електронно превключване на скоростите от Sram, както и за карбонови капли.

Morelle имат за цел да произвеждат модерни велосипеди, които да контактуват с водачите си чрез мобилно приложение. Гари Фишер говори за интегрирането на различни сензори. Налягането в гумите, цялостното представяне, скоростта и натоварването ще се следят електронно. GPS модулът вероятно също ще бъде част от стандартното оборудване. Би трябвало е-байкът да може да следи метеорологичните условия, за да преценява по-точно оставащия потенциал на батерията. Според Фишер „велосипедите ще бъдат смесица между старото и новото“.

Технологията на батериите, които Morelle искат да използват граничи между новото и революционното. Тук идва и споменатата по-горе връзка с компанията Ionblox. Тяхното ноу-хау ще дойде от двамата партньори на Фишер – Майкъл Синкула и Кевин Хейс. Договорени са и използването допълнителни ресурси на американската компания. Капацитетът на батерията на Morelle трябва да бъде 300 Wh. Първоначално това звучи доста скромно. Но всъщност тази батерия ще предлага двойно по-голям преход от другите с подобен капацитет на пазара.

Как точно ще се случи това, за нас е напълно непонятно. На уебсайта на Ionblox виждаме информация за аноди, базирани на силикон, вместо литий. В допълнение на това, компанията е разработила собствен дизайн на клетките. Според изданието Cycling Electric, батерията на Morelle ще има съотношение 350 Wh/kg, спрямо обичайните 150-200 Wh/kg. Именно тази технология използват от Ionblox за летателните апарати. Това означава, че имаме висока производителност с възможно най-ниско тегло. Това прави нещата малко по-вероятни за незапознатите в детайли. Времето за пълно зареждане на батерията, което Morelle целят е 30 минути. 80% трябва да се достигат за 10 минути. А циклите на зареждане ще бъдат 1000 и нагоре. Заедно с батерията, напълно ококмплектован велосипед ще тежи между 10 и 11.5 кг.

На сайтът на Morelle няма кой знае какво да се види, но всеки може да се абонира за бюлетина му
На сайтът на Morelle няма кой знае какво да се види, но всеки може да се абонира за бюлетина му

В допълнение към модерните технически решения, Гари Фишер е изразил още едно необичайно намерение. Под наем, вместо купуване. За да достигне до още повече хора един такъв модерен и никак не евтин велосипед, той ще може да бъде наеман за ползване в рамките на месец срещу сто щатски долара. В тази сума е включено и първоначално обслужване на велосипеда, както и малки ремонти. Основателите на Morelle са подготвили мрежа от публично достъпни станции за зареждане, когато се наложи „пълнене“ на батерията извън къщи.

Факт е, че ще мине известно време докато тези планове станат реалност. Morelle не се очертава да представят завършен електрически велосипед преди 2024г. А от 2025-а би трябвало да започне производството на рамки с използване на 3D технология в центъра на компанията във Фримонт, Калифорния.

А междувременно, Гари Фишер вече работи по следващия си проект. Според негово изявление, в главата си вече има и карго модел. Той ще бъде насочен конкретно към американския пазар. Може би с по-мощен двигател. Също така със светлини, които в Европа не биха били одобрени, заради по-голямата си яркост.

Припомняме, че заедно с Джо Брийз и Чарлс Кели, Гари Фишер беше част от малка група хора, в ранните 70 години на 20-ти век, които превърнаха добре познатите стари велосипеди в планински модели. Този феномен излезе извън Калифорния и завладя света. Както останалите от тази група и Фишер основа свой бранд. От 1993г. той принадлежи на познатата марка Trek. От тогава до миналата година Фишер беше посланик на марката по света. През 2022 пътищата на Трек и Фишер се разделиха.


ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ ОЩЕ:

елекрическо колело Bergamont
ел байк Specialized
електрическо колело KTM